Skriftlig spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1140 (2023-2024)
Innlevert: 05.02.2024
Sendt: 05.02.2024
Besvart: 12.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Vil regjeringen åpne for at Flytoget kan frakte vanlig passasjerer frem til Vy overtar transporten i 2028, og vil regjeringen åpne for vanlige passasjerer permanent dersom Flytoget beholder dagens avtaler?

Begrunnelse

Flytoget har i snitt 75 prosent ledig plass. Det er ikke mer kapasitet i dagens Oslotunnel, slår en rapport fra Jernbanedirektoratet fast. Den samme rapporten konkluderer med at Flytoget bør integreres med det øvrige togtilbudet.
I perioder med store kollektivutfordringer, som i januar i år, har Flytoget fraktet vanlige passasjerer. I forbindelse med forhandlingene om avtale om tilbringertjenester, pekte Flytoget selv på at de kan utvide tilbudet til å inkludere pendlere og andre reisende.
Regjeringen har inngått en avtale med Vy om å ta over hele togtilbudet på Østlandet fra og med 2028. Høyre har flagget at de vil skrote avtalen om det blir borgerlig flertall i stortingsvalget 2025.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet har innhentet oppdaterte tall fra Vy og Flytoget som viser at passasjerene er tilbake på togene etter pandemien. Jernbanedirektoratets transportprognoser viser at det er helt nødvendig å utnytte kapasiteten til jernbanen på Østlandet bedre i årene fremover for å møte de store transportbehovene. Det er allerede fullt i rush og det vil bli fullere. Dersom toget skal fortsette å være ryggraden i kollektivsystemet inn og ut av Oslo-området i rush slik at vi avlaster vegnettet og begrenser kø og kaos, må vi bruke de grep som er mulige.
Anslag for passasjertall på Østlandet for 2023 fra VY viser at antallet togreiser i dag er høyere enn i 2019. Antall reisende med Flytoget har imidlertid gått ned og antallet reiser med Flytoget i dag er nå nede på 2017-nivå. Ruteleiene som trafikkeres av Flytoget, og som kun kommer reisende til og fra Oslo lufthavn til gode, vil fra 2028 komme langt flere reisende til gode siden de vil bli brukt i regiontogtilbudet som betjener alle typer reisende i et større geografisk område. Jernbanedirektoratet arbeider nå med ulike tilbudskonsepter for videreutvikling av togtilbudet.
Stortingsrepresentanten spør om hva som skjer med Flytogets tilbud før 2028. Regjeringen vurderer nå om det skal gjøres endringer i selskapsstrukturen til statens to persontogselskaper, Vy og Flytoget, og vil først når den beslutningen er tatt kunne ta stilling til om kapasiteten som i dag benyttes av Flytoget skal brukes i det ordinære togtilbudet før 2028. Spørsmålet innebærer en rekke juridiske, økonomiske og operative spørsmål. Eksempelvis spørsmål om takstfastsettelse siden de ordinære togtilbudene i området er omfattet av kollektivselskapet Ruter sine takstsoner. Flytoget er ikke omfattet av takstsamarbeidet. En eventuell utvidelse av omfanget til takstsamarbeidet vil forutsette forhandlinger mellom staten, Buskerud og Akershus fylkeskommuner, Oslo kommune og togselskapene.
Denne regjeringen er stolt av Flytoget. Vi skal ta vare på de ansatte i Flytoget og verdiene, kompetansen og kulturen de har bygget opp. Det vil fremdeles være et godt togtilbud fra Oslo S til Oslo lufthavn i fremtiden, med ni avganger i timen. Integrering av flytogtilbudet i det ordinære togtilbudet vil samlet sett gi et bedre togtilbud på Østlandet og legger til rette for at togtilbudet vil være attraktivt også i fremtiden slik at så mange som mulig reiser miljøvennlig med toget i hverdagen.