Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1161 (2023-2024)
Innlevert: 06.02.2024
Sendt: 07.02.2024
Besvart: 13.02.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil regjeringen foreslå å øke fullmaktsgrensen for legemidler finansiert gjennom folketrygden, og hva vil eventuelt skje dersom dette ikke gjøres og et anbudsutsatt legemiddel i Blåreseptordningen overskrider fullmaktsgrensen?

Begrunnelse

Finansieringsordningen for legemidler utenfor sykehus (Blåreseptordningen) er en av de viktigste bærebjelkene i den norske velferdsstaten. For norske pasienter har Blåreseptordningen sikret tilgang på trygg og effektiv medikamentell behandling når det har vært behov for det. Videre har Blåreseptordningen, sammen med egenandelstaket, gitt pasientene et viktig vern mot store negative økonomiske konsekvenser av langvarig og alvorlig sykdom.
I internasjonale sammenligninger trekkes Blåreseptordningen ofte frem som en solidarisk forsikringsordning, og som en av bærebjelkene også i den nordiske velferdsmodellen.
Blåreseptordningen har vært et viktig helsepolitisk verktøy for å sikre målsetningen om lik tilgang til medisinsk behandling uavhengig av hvor man bor i landet. Ordningen har også vært et viktig redskap, sammen med egendelstak/frikort, for å motvirke sosiale ulikheter i behandling og tilgang til helsehjelp. Sist, men ikke minst, har ordningen gitt norske myndigheter god kontroll på utviklingen i legemiddelutgiftene på dette området over tid.
Spørsmålsstiller undrer seg over regjeringens manglende konsekvensutredning av innføring av anbud på allerede kostnadseffektive legemidler innenfor enkelte terapeutiske områder på blåreseptordningen. Det ser heller ikke ut til at regjeringen har belyst utfordringene knyttet til fullmaktsgrensen. Dette innebærer, som jeg regner med at statsråden er kjent med, at i tilfeller hvor utgiftsveksten for folketrygden overskrider 100 millioner kroner i minst ett av de fem første årene med refusjon, skal dette samtykkes av Stortinget.
Det koster mer å produsere legemidler i dag enn i tiden før pandemi og krig i Europa. Samtidig er den norske kronen svak sett opp mot eksempelvis euro og amerikanske dollar. Det er derfor grunn til å tro at fullmaktsgrensen vil utfordres.
Spørsmålsstiller ønsker å vite hva som skjer dersom kostnader til et anbudsutsatt legemiddel overskrider 100 millioner kroner, og om regjeringen konkret vurderer om fullmaktsgrensen bør økes.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Anbud for legemidler i blåreseptordningen er et virkemiddel som sikrer fremtidig bærekraft i ordningen, bidrar til raskere tilgang, og til at utgiftene ikke overstiger Direktoratet for medisinske produkters (DMPs) fullmaktsgrense. I andre tilfeller vil anbud kunne bidra til vedvarende effektiv utgiftskontroll, etter at legemiddelet er tatt i bruk.
Forholdet mellom fullmaktsgrense og anbud for legemidler i blåreseptordningen er drøftet i DMPs evaluering av anbudspiloten. Refusjonssaker som oppfyller prioriteringskriteriene, men hvor budsjettkonsekvensene overstiger direktoratets fullmaktsgrense på 100 millioner kroner i utgifter i løpet av et av de fem første budsjettårene, oversendes til Helse- og omsorgsdepartementet for eventuell fremleggelse for Stortinget i de ordinære budsjettprosessene. DMPs evaluering viser til at anbud forutsetter at det må være gjennomført en metodevurdering for den aktuelle pasientgruppen slik at DMP kan vurdere om prioriteringskriteriene er oppfylt. Det må videre foreligge anslag på pasientgruppenes størrelse slik at DMP kan anslå budsjettmessige konsekvenser. Det presiseres videre at «finansiering må være avklart enten ved at anbudet kan lyses ut innenfor Legemiddelverkets fullmaktsgrense eller at det er sørget for budsjettmessig inndekning».
Som spørsmålsstiller sikkert er kjent med, ble DMPs fullmaktsgrense hevet fra 25 millioner kroner til 100 millioner kroner som oppfølging av tilsvarende forslag i Meld. St. 34 (2015–2016) Verdier i pasientens helsetjeneste. Jeg har i 2023 igangsatt arbeidet med en ny melding om prioritering. I den forbindelse ble det nedsatt tre ekspertgrupper som skal utrede problemstillinger knyttet til perspektiv, åpenhet og tilgang. Mandatet til ekspertgruppen om perspektiv viser innledningsvis blant annet til ulike særtrekk i regelverket for folketrygdens finansiering av legemiddelutgifter som kan medføre ulik prioritering og/eller tilgang, både mellom pasientgrupper og på individnivå. Politisk prioritering av legemidler som overstiger DMPs fullmaktsgrense er et av de nevnte særtrekkene. Ekspertgruppene leverer sine anbefalinger 15. februar. Rapportene vil danne et viktig grunnlag for å arbeide videre med den nye prioriteringsmeldingen.