Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1178 (2023-2024)
Innlevert: 08.02.2024
Sendt: 08.02.2024
Besvart: 13.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvilke tiltak kan statsråden gjennomføre som kan sikre at målene blir nådd for et godt rutetilbud på FOT-rutene fra og med 1.4.2024?

Begrunnelse

I statsbudsjettet for 2024 økte regjeringen den økonomiske støtten til FOT-ruter fra 942 millioner kroner til 1 935 millioner kroner for å bidra til at folk kan bo, jobbe og leve i hele Norge.
Tilbakemeldingene på forslag fra Widerøe til nye flyruter har møtt mange protester fordi lokalsamfunnene opplever at endringen har gitt et dårligere flytilbud med for lav kapasitet og uhensiktsmessige avgangstidspunkter, spesielt i forhold til behovet til næringslivet og pendlere.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Luftfarten er avgjørende for å gi befolkningen i hele landet tilgang til helsetjenester, utdanning og andre offentlige tjenester, effektive arbeidsreiser, privatreiser, muligheter for utvikling av reiselivsnæringen, og frakt av post og tidskritiske varer. Dette gjelder særlig i distriktene. Regjeringen gjennomfører i 2024 en betydelig styrking av rutetilbudet på flyrutene omfattet av ordningen med statlig kjøp, de såkalte FOT-rutene. Fra 1. april 2024 halverer vi maksimaltakstene på FOT-rutene for fly. Fra 1. august 2024 gjør vi det samme for helikopterruten Værøy–Bodø.
Gjennom å gjøre flybillettene på FOT-rutene billigere, binder vi landet sammen og sikrer flere innbyggere like muligheter. Utover halvering av billettprisene kjøper Samferdselsdepartementet mer kapasitet på strekninger der det forventes at etterspørselen av lavere priser er størst. I snitt er setekapasitetskravene på rutene økt med 12 prosent. I tillegg inkluderes to nye ruter, Stord–Oslo og Kirkenes–Tromsø, i ordningen.
Etableringene av den nye avtaleperioden for FOT-rutene har vært underlagt grundige prosesser som går tilbake til 2022, med egne innspillsrunder og en transportfaglig utredning med etterfølgende høring. Før fastsettelsen av det endelige ruteprogrammet har operatørene innhentet synspunkter fra blant annet kommuner, fylkeskommuner, lufthavnoperatør og helseforetak, som følge av et nytt kontraktpunkt tatt inn i avtalen. Vi har mottatt tilbakemelding på at dette har vært en reell og løsningsorientert dialog som partene har hatt gjensidig nytte av. Operatørene har prøvd å hensynta innspillene mottatt i dialogrunden på best mulig måte innenfor rammen av avtalene. Departementet har, etter anmodning fra operatør, godkjent mindre avvik i det påkrevde rutetilbudet for enkelte ruter, slik at tilbudet bedre imøtekommer innspillene fra den lokale dialogen.
I fastsettelsen av krav til nytt rutetilbud er det krevende å finne løsninger som ivaretar alles ønsker og behov, og å forutse konsekvensene av selv små endringer. Med denne FOT-satsingen dobler vi bevilgningen i statsbudsjettet i 2024. Bevilgningen vil øke ytterligere når de nye kontraktene får helårseffekt fra 2025. Det er mye usikkerhet knyttet til blant annet den faktiske etterspørselseffekten av halverte maksimaltakster, for de ulike rutene. Det kan oppstå behov for justeringer på sikt, men det nye tilbudet må få komme i gang og virke over tid før jeg kan ta stilling til det.