Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1182 (2023-2024) Innlevert: 08.02.2024 Sendt: 09.02.2024 Besvart: 20.02.2024 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen
Lars Haltbrekken (SV): Hva er klimaeffekten av å nå det nye målet om at 100 % av nye tunge kjøretøy skal være nullutslipp i 2030 og hva er den beregnede effekten av den økte bevilgningen på 285 millioner kroner til dette formålet?
Andreas Bjelland Eriksen: I rapporten Klimatiltak i Norge mot 2030 Oppdatert kunnskapsgrunnlag om utslippsreduksjonspotensial, barrierer og mulige virkemidler – 2023, har Miljødirektoratet beregnet at klimaeffekten i perioden 2024-2030 av at 100 % av nye lastebiler i 2030 bruker nullutslippsteknologi eller biogass, er om lag 2,3 millioner tonn CO₂-ekvivalenter.Enova er regjeringens spesialverktøy for støtte til teknologiutvikling og markedsintroduksjon av klima- og energiløsninger. Som omtalt i klimastatus og -plan støtter Enova teknologiutvikling og markedsintroduksjon for tyngre kjøretøy og infrastruktur for utslippsfrie drivstoff. Tilleggsbevilgningen til Enova bidrar til å forsterke denne innsatsen. Støtte fra Enova skal avlaste risiko og kostnader for de som er først ute med å teste nye løsninger. Når private aktører klarer seg uten støtte siden Enova har bidratt til varige markedsendringer, står vi bedre rustet til å lykkes med varig klimaomstilling. Dette er den viktigste effekten av Enovas virkemidler.