Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1225 (2023-2024)
Innlevert: 12.02.2024
Sendt: 13.02.2024
Besvart: 20.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Er terskelen for å stenge Hunnedalsvegen lavere enn før, hva er kriteriene for stenging, er det gjort endringer i disse kriteriene; hvor mange ganger har veien blitt stengt i de respektive årene 2021, 2022, 2023, samt desember 2023, januar 2024 og så lang i februar 2024 og hvilket forbedringspotensial ser statsråden for å i større grad kunne holde veien åpen og bidra til større forutsigbarhet for de reisende?

Begrunnelse

Det er en frustrasjon blant mange at FV450 gjennom Hunnedalen ofte stenges. Utfordringene forsterkes av uforutsigbarheten og uklarheten om hvilke kriterier som avgjør når veien stenges.
Liv og helse må komme først. Det er også forståelig at naturkreftene og store snømengder kan skape vanskeligheter.
Samtidig bør innbyggerne kunne forvente at myndighetene bidrar til mest mulig forutsigbarhet og transparens rundt vurderingene som gjøres og kriteriene for stenging, samt at man gjør sitt ytterste for å holde veien åpen.
Jeg håper statsråden kan bidra til å gi innbyggerne i Rogaland tydelige svar.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Spørsmålet gjelder fylkesvei 450 Hunnedalen. Det er fylkeskommunen som setter kriteriene som ligger til grunn for stengning av veien. Jeg har derfor bedt Statens vegvesen om å kontakte veiadministrasjonen i fylkeskommunene for informasjon om kriteriene som ligger til grunn for å anmode om stengning, og en oversikt over årsakene til stengning av veien.
Tabellen (vedlagt) viser antall stengninger, antall timer veien var stengt og årsak for ulike tidsperioder.
Det er uvær som er hovedårsaken til stenging av veien. Sterk vind og snøfokk kan redusere sikten og gjøre veien farlig å ferdes på. Det er Statens vegvesen ved vegtrafikksentralene som formelt fatter vedtak om stenging, men dette er igjen basert på grunnlag og vurderinger fra veieier (Agder og Rogaland fylkeskommuner). Statens vegvesen har derfor innhentet kriterier for stenging ved værhendelser og fare for skred/ras på fv. 450 Hunndalen fra Rogaland fylkeskommune.
Under er kriteriene som ble oversendt fra Rogaland fylkeskommune. Som det går fram, er kriteriene satt for å unngå fare for trafikken ved uvær og skredfare.
Kriterier for stenging ved værhendelser og fare for skred/ras på fv. 450 Hunndalen:

Rogaland

Uvær – Ved sterk vind og snøfokk (sikt), entreprenøren tar kontakt med byggherre når forholdene blir vurdert som en fare for trafikken. Årsaken til at veien stenger er at brøytebilen ikke kan se personbiler foran seg. Siktkrav er 50 meter. Dette gjelder begge sider av fylkesgrensen.
Skredfare - Entreprenøren tar kontakt med byggherre når det er fare for ras. I samordningsmøte vurderer VTS, veieier og metrologisk rasfaren. Årsaken til fare for ras kan være endringer i været, som mildvær og regn der det ligger mye snø.

Agder

Uvær – Ved sterk vind og snøfokk (sikt), entreprenøren tar kontakt med byggherre når forholdene blir vurdert som en fare for trafikk. Agder fylkeskommune har egen byggherrevakt 24/7 på sin strekning som kaller ut og styrer entreprenøren.
Skredfare - Entreprenøren tar kontakt med byggherre når forholdene blir vurdert som en fare for ras. Dette vurderes sammen med VTS og metrologisk i samordningsmøter med VTS og veieiere. Årsaken kan være endringer i været (mildvær og regn) der det ligger mye snø.

Felles Rogaland og Agder

Byggherre på begge sider av fylkesgrensen samordner informasjon om værsituasjonen og sammen med entreprenørene på begge sider blir det avgjort når vegen blir stengt.

Geolog

Vurdering av fare for snøskred gjøres alltid sammen med geolog.

Andre vurderinger

Kolonnekjøring ved stenging blir ikke vurdert siden det er omkjøringsmulighet via E39 og fylkesveg 42.

Vedlegg til svar

Vedlegg i pdf-format