Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1239 (2023-2024)
Innlevert: 14.02.2024
Sendt: 14.02.2024
Besvart: 20.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Jeg viser til interpellasjonsdebatt i Stortinget 13.02.24 samt Stortingets vedtak i behandlingen av Meld.St 18 (2020-2021). Statsråden besvarte ikke noen av mine spørsmål, heller ikke det innsendte spørsmålet. Jeg må derfor be om svar på følgende:
Hva har regjeringen gjort, og hva vil statsråden gjøre for å oppnå Stortingets ambisiøse mål for kulturskolen?

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Da denne regjeringen overtok etter regjeringen Solberg, hadde forrige regjering nylig lagt fram Meld. St. 18 (2020-2021) «Oppleve skape dele – kunst og kultur for, med og av barn og unge». Jeg vet at en stortingsmelding om kulturskolen var etterlengtet og viktig for kulturskolene våre og for Norsk kulturskoleråd, og etter regjeringsskiftet ble det tidlig bestemt at regjering ville jobbe med å følge opp tiltakene om kulturskolen i Meld. St. 18 (2020-2021). Det har vi også gjort, og det er blant annet disse tiltakene regjeringen har vist til i svar på representantens siste interpellasjoner om kulturskolen.
Kunnskapsdepartementet har gitt Utdanningsdirektoratet (Udir) et omfattende oppdrag med tiltak på kulturskoleområdet, som direktoratet har gjort en god jobb med følge opp. Flere av tiltakene inngår nå i direktoratets løpende arbeid.
Det er etablert samarbeid mellom Udir, Norsk kulturskoleråd og KS. Sammen skaper de møteplasser der kommunale aktører fra hele landet kan ta opp aktuelle tema, og gode lokale eksempler på samarbeid deles og drøftes. Dette mener jeg kan bidra til mer treffsikre tiltak i arbeidet med å støtte kommunene i å utvikle kulturskolen. Kulturskolen er dessuten med i regjeringens strategi for kulturfrivillighet, og det vil bli utlyst oppdrag om en kartlegging av samarbeidet mellom den kommunale kulturskolen og kulturfrivilligheten lokalt.
Jeg vil understreke at oppgaven med å støtte kommunenes arbeid med utvikling av kulturskolen under denne regjeringen er blitt en fast oppgave i Udir. Direktoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ, og forvalter statlige juridiske, økonomiske og pedagogiske styringsvirkemidler, analyserer og vurderer tilstanden og utviklingen i sektoren, foreslår tiltak og skal drive utvikling gjennom å støtte, veilede og påvirke sektoren. Nå blir Udirs virkemiddelapparat også sett i sammenheng med kulturskolen.
I rammeplanen for SFO står det at SFO skal legge til rette for at barna får delta i forskjellige kunstneriske og kulturelle aktiviteter. At alle første- og andreklassinger over hele landet nå får gratis halvdagsplass i skolefritidsordningen (SFO) har gjort det til en arena som er tilgjengelig for alle. Deltakelsen har økt betraktelig. Fra høsten 2024 innføres det også gratis halvdagsplass på SFO for 3. trinn. Gjennom samarbeid med SFO kan kulturskolen nå mange flere barn enn før, uavhengig av bakgrunn. Regjeringen har tidligere pekt på mulighetene dette gir til samarbeid mellom SFO og musikkskolen, og handlingsrommet kommunene har til å finne gode lokale tilbud og satsinger.