Liv Kari Eskeland (H): I dagens regelverk tillates det 2 tonn tilleggsvekt for 2- og 3- akslede nullutslippskjøretøyer og vogntog. 4-akslede nullutslippskjøretøy, som i første rekke er dumpere og betongbiler, får ikke vektkompensasjon. Det er villet politikk at også disse kjøretøyene skal bli nullutslipp. Restriksjon på vekt kan gjelde noen få broer, og det vil være mer hensiktsmessig å sette restriksjon på disse fremfor å begrense hele kjøretøygruppen.
Hvordan ser statsråden på utfordringen og hvordan vil statsråden følge opp dette framover?
Begrunnelse
Jeg viser til regelverket for tillatte vekter for nullutslippsmotorvogner og vogntog, og implementeringen av EU/2019/1242 som tillater 2 tonn tilleggsvekt for nullutslippskjøretøyer og vogntog. Forordningen omhandler imidlertid kun tilleggsvekt for 2- og 3- akslede nullutslippsbiler, ikke 4-akslede som i første rekke er dumpere og betongbiler.
Det er villet politikk at også disse kjøretøyene skal over på nullutslippsteknologi, og det offentlige stiller krav om at bransjen skal investere i nullutslippskjøretøy. Nå er imidlertid situasjonen den at vi har entreprenører som har investert i kjøretøy som ikke kan brukes. Inntil kjøretøyene er registrert er de avskåret fra å være med i anbudsrunder om fremtidige oppdrag. Det fremstår uforståelig at det ikke kan jobbes raskere med å få en avklaring rundt usikkerhetene som eventuelt er tilstede. Det haster med å få dette i orden.