Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1323 (2023-2024)
Innlevert: 22.02.2024
Sendt: 22.02.2024
Besvart: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): I dagens regelverk tillates det 2 tonn tilleggsvekt for 2- og 3- akslede nullutslippskjøretøyer og vogntog. 4-akslede nullutslippskjøretøy, som i første rekke er dumpere og betongbiler, får ikke vektkompensasjon. Det er villet politikk at også disse kjøretøyene skal bli nullutslipp. Restriksjon på vekt kan gjelde noen få broer, og det vil være mer hensiktsmessig å sette restriksjon på disse fremfor å begrense hele kjøretøygruppen.
Hvordan ser statsråden på utfordringen og hvordan vil statsråden følge opp dette framover?

Begrunnelse

Jeg viser til regelverket for tillatte vekter for nullutslippsmotorvogner og vogntog, og implementeringen av EU/2019/1242 som tillater 2 tonn tilleggsvekt for nullutslippskjøretøyer og vogntog. Forordningen omhandler imidlertid kun tilleggsvekt for 2- og 3- akslede nullutslippsbiler, ikke 4-akslede som i første rekke er dumpere og betongbiler.
Det er villet politikk at også disse kjøretøyene skal over på nullutslippsteknologi, og det offentlige stiller krav om at bransjen skal investere i nullutslippskjøretøy. Nå er imidlertid situasjonen den at vi har entreprenører som har investert i kjøretøy som ikke kan brukes. Inntil kjøretøyene er registrert er de avskåret fra å være med i anbudsrunder om fremtidige oppdrag. Det fremstår uforståelig at det ikke kan jobbes raskere med å få en avklaring rundt usikkerhetene som eventuelt er tilstede. Det haster med å få dette i orden.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen opplyser at gjeldende bestemmelser om tillatte vekter for kjøretøy på offentlig vei ikke åpner for at 4-akslede nullutslippskjøretøy kan ha inntil 2 tonn tilleggsvekt, i motsetning til 2- og 3-akslede kjøretøy. Dette skyldes at gjeldende bestemmelser er en gjennomføring av EØS-regler som ikke omfatter 4-akslede kjøretøy.
Statens vegvesen opplyser videre at bestemmelsene om tillatte vekter i forskrift om bruk av kjøretøy ikke i seg selv er til hinder for at 4-akslede nullutslippskjøretøy kan registreres og brukes. Bestemmelsene begrenser kun hvor stor totalvekt kjøretøyene kan ha, og dermed også nyttelasten sammenlignet med tilsvarende fossile kjøretøy.
4-akslede kjøretøy med totalvekt over de 32 tonn som i dag tillates for 4-akslede motorvogner, gir høy belastning på et større antall eldre bruer i det offentlige veinettet, kanskje så mange som 3 500 bruer. Høy totalvekt fordelt over en kort lengde gir en stor og konsentrert trafikklast som er av særlig betydning for bruenes bæreevne.
Hvorvidt det vil være aktuelt å vurdere å endre regelverket for å tillate tilleggsvekt for 4-akslede nullutslippskjøretøy, avhenger blant annet av hvilke konsekvenser økte vekter vil få med hensyn til bru- og veibelastning.
2 tonn tilleggsvekt for 4-akslede nullutslippskjøretøy vil øke tillatt totalvekten med 6,3 % til 34 tonn. I forkant av en eventuell regelverksendring må brueierne (stat, fylker og kommuner) gjøre en omfattende jobb med å vurdere bruenes bæreevne for å sikre at det ikke blir overbelastning av enkeltbruer.
Utfordringene med brubelastning kan reduseres med krav om tilstrekkelig avstand fra første til siste aksel. Det kan være usikkerhet om dette samsvarer med næringens behov ved bruk. Blant annet gir kortere akselavstand bedre manøvreringsmuligheter eksempelvis inne på byggeplasser.
Det er også spørsmål om hvordan man på en hensiktsmessig måte kan ivareta sikkerheten på de bruene som ikke vil tåle høyere konsentrert trafikklast. Det kan medføre behov for å nedskrive disse bruenes generelle bruksklasse eller innføre skiltede bruksbegrensninger. Det kan være utfordrende å avgrense dette på en måte som er tilstrekkelig tydelig og som ikke begrenser bruken også for annen trafikk. Avhengig av det konkrete transportbehovet, vil enkeltbruer som ikke tåler økt vekt kunne bli «flaskehalser» som begrenser nytten, også av andre bruer.
Jeg er opptatt av at vi tilrettelegger for nullutslippskjøretøy, men dette må skje på en måte som ivaretar trafikksikkerheten og infrastrukturen vår. Vi må også se dette tiltaket i sammenheng med andre tiltak for å tilrettelegge for nullutslippskjøretøy, blant annet tilskuddsordningen for pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren.