Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til energiministeren

Dokument nr. 15:1331 (2023-2024)
Innlevert: 22.02.2024
Sendt: 23.02.2024
Besvart: 29.02.2024 av energiminister Terje Aasland

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I brev av 22. april 2022 fra OED til NVE står bla følgende: "Dersom det planlegges nye vindkraftverk i samiske områder, skal de samiske interessene involveres i alle stadier i prosessen. Tiltakshaver må ta kontakt med berørte reinbeitedistrikter i en innledende fase før et prosjekt meldes." I brev av 29. juni 2023 fra OED til NVE står det: "Fra og med 1. juli 2023 vil instruksen av 8. april 2022 ikke lenger ha betydning for behandlingen av vindkraftanlegg."
Hva innebærer dette for hvor tidlig samiske interesser og rettighetshavere skal involveres i et vindkraftprosjekt?

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Den aktuelle setningen i brev av 29. juni 2023, som representanten trekker fram, står i dette avsnittet:
I brev av 8. april 2022 innførte departementet et krav om kommunalt samtykke for å ta til behandling meldinger og konsesjonssøknader for nye vindkraftverk på land, samt nærmere retningslinjer for koordinering med kommunene. Fra og med 1. juli 2023 vil instruksen av 8. april 2022 ikke lenger ha betydning for behandlingen av vindkraftanlegg.
Det følger av sammenhengen at det var kravet om kommunalt samtykke for at NVE skulle kunne ta til behandling meldinger og konsesjonssøknader for nye vindkraftverk, som etter 1. juli 2023 ikke lenger ville ha betydning. Bakgrunnen var at endringene i plan- og bygningsloven og energiloven som blant annet satte krav om kommunal områderegulering for vindkraft, trådte i kraft den datoen. Utarbeidelse av kommunal områdereguleringsplan utløser i seg selv konsultasjonsplikt, og lovendringene innebærer således også en styrking av de samiske interessene, ved at det skal konsulteres både med lokale og nasjonale myndigheter om prosjektene.
Det som ellers står om konsesjonsbehandlingen i brev av 8. april 2022 til NVE, herunder omtalen av samiske interesser, er i stor grad henvisninger til vindkraftmeldingen (Meld. St. 28 (2019-2020)), og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. 101 S (2020-2021), og skal selvfølgelig legges til grunn selv om kravet om samtykke ble trukket tilbake.