Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1340 (2023-2024)
Innlevert: 23.02.2024
Sendt: 26.02.2024
Besvart: 04.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Vil ministeren sikre at man kan gi høyere parkeringsbøter for gjentatte overtredelser?

Begrunnelse

Bare i år har Oslos trikker blitt stanset av rundt 255 feilparkerte biler.
Tall fra Bymiljøetaten i Oslo viser at:
30 prosent av alle bøtelagte biler oppført med mer enn én bot. Av disse fikk:
28 186 mellom 2 og 4 parkeringsbøter.
2737 mellom 5 og 10 parkeringsbøter.
840 mellom 11 og 20 parkeringsbøter.
192 mellom 21 og 50 parkeringsbøter.
Samtidig står en liten gruppe på ni kjøretøy oppført med over 50 bøter hver.
I dag har ikke kommune mulighet til å gi økte bøter for gjentatte overtredelser. Det er åpenbart at for en gruppe oppleves ikke dagens bøtenivå som avskrekkende og korrigerer ikke sin adferd. Det har store konsekvenser. Det er derfor nødvendig med endringer i forskrift om offentlig parkering enten gjennom å skape et system for gjentagende overtredelser eller gjennom å gi kommune myndighet til selv å kunne regulere bøtenivå og lage ordninger for gjentatte overtredelser. Jeg håper regjeringen er enig i at dagens system ikke er tilstrekkelig og gjennom en forskriftsendring kan man få nye verktøy som vil bedre situasjonen for mange.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Etter dagens regelverk kan feilparkerte biler enten ilegges kontrollsanksjon eller parkeringsgebyr avhengig av hvilken parkeringsovertredelse det er tale om. Satsene er forskriftsregulert. Parkeringsgebyret er på 900 kr. Det er tre satser for kontrollsanksjonen på 330 kr, 660 kr og 990 kr avhengig av hvilke bestemmelser som er overtrådt. Videre kan politiet straffeforfølge parkeringsovertredelser som har eller kunne voldt alvorlig trafikkhindring eller fare for personer eller gods etter vegtrafikklovens alminnelige straffebestemmelse.
Kommunen kan også om nødvendig fjerne feilparkerte kjøretøy som står til hinder – eksempelvis dersom trikken blokkeres. Dersom kjøretøyet fjernes, må bileiere betale kostnadene forbundet med fjerningen for å få igjen bilen. Dette koster i Oslo 5 100 kroner.
Det er med andre ord utarbeidet et omfattende system for både kontroll og reaksjon over feilparkerte kjøretøy for å sikre trafikksikkerhet og fremkommelighet. Ved særskilte utfordringer vinterstid kan kommunen også iverksette forebyggende tiltak som parkeringsforbud og prioritert brøyting, blant annet for å sikre trikkens fremkommelighet.
Disse reglene er de samme i hele landet og det er overtredelsens karakter som er avgjørende, ikke i hvilken kommune den er begått. Jeg kan derfor ikke se at det er hensiktsmessig å vurdere særregler for en spesifikk kommune, og jeg kan heller ikke se at vi har hjemmel for slik særregulering.
Det er ingen regler for forhøyet reaksjon ved gjentatte overtredelser av parkeringsreglene, eller ved andre avkriminaliserte overtredelser av vegtrafikklovgivningen. Det er det gode grunner til. Overtredelsene er masseovertredelser av mindre alvorlig karakter som kan avgjøres på en forenklet og standardisert måte og hvor dette gjenspeiles i nivået på reaksjonen og at eier og fører i stor grad er solidarisk ansvarlige for betalingen. Det kan være mange grunner til at samme person overtrer parkeringsreglene flere ganger, uten at gjentakelse i seg selv medfører at overtredelsen er mer alvorlig. Samme person kan også nytte ulike kjøretøy. Nivået på reaksjoner ved feilparkering må også sees i sammenheng med nivået ved andre avkriminaliserte overtredelser av vegtrafikklovgivningen.
Det er i begrunnelsen for spørsmålet vist til statistikk fra Bymiljøetaten i Oslo for 2023. Jeg viser til at det på nrk.no 18. februar (Bileiere i Oslo får gjentatte parkeringsbøter – SV vil ha tiltak – Stor-Oslo (nrk.no)) er publisert statistikk også for foregående år som viser nedgang fra 2022 til 2023 for alle grupper av personer som er bøtelagt for flere overtredelser. Tallmaterialet som det vises til i begrunnelsen for spørsmålet viser heller ikke noen sammenheng mellom gjentakende overtredere og feilparkeringens alvorlighet, eksempelvis at den hindrer trikken.
Jeg ser etter dette ikke at det er grunn til å vurdere særlige regler for forhøyede reaksjoner ved gjentatte overtredelser av parkeringsreglene.
Jeg gjør imidlertid oppmerksom på at det for kontrollsanksjoner som ikke betales, er særlige regler som muliggjør fjerning av kjøretøyet ved ubetalte kontrollsanksjoner fra samme virksomhet på over 6 000 kr. Jeg er ikke kjent med at det er lignende utfordringer med ubetalte parkeringsgebyr.
Jeg viser ellers til at kontrollsanksjonene reguleres hvert femte år i takt med endringer i konsumprisindeksen. De ble fastsatt i 2016, og ble indeksregulert med virkning fra 1. januar 2022 og høyeste sats er nå kr 990 kr. Gjeldende sats for parkeringsgebyr ble fastsatt i 2016, og ble da økt fra 500 til 900 kr. Det kan være aktuelt å vurdere indeksregulering også av parkeringsgebyret.