Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1374 (2023-2024)
Innlevert: 28.02.2024
Sendt: 28.02.2024
Besvart: 06.03.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Mener statsråden at det er greit at hjertelegene på Ullevål sykehus nektes innsyn i ventelister for operasjoner, og er statsråden kjent med at dette er en praksis på flere sykehus?

Begrunnelse

En artikkel i Aftenposten fra 28. februar 2024 belyser et alvorlig problem hvor hjertelegene på Ullevål sykehus nektes innsyn i ventelister for operasjoner, noe som tvinger dem til å velge alternative behandlingsmetoder for pasienter som egentlig trenger hjertekirurgi. Dette peker på en kritisk mangel på tilgjengelig informasjon for nøkkelmedisinsk personell, som direkte påvirker deres mulighet til å ta informerte beslutninger om pasientbehandling. Overlege Eigil Fossum ved Hjerte-, lunge- og karklinikken (HLK) på Ullevål har uttrykt frustrasjon over mangelen på innsyn, noe som underbygger behovet for åpenhet og bedre kommunikasjon innad i helseforetaket.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Helse- og omsorgsdepartementet har innhentet innspill fra Helse Sør-Øst RHF. Helse Sør-Øst RHF/Oslo universitetssykehus HF har svart på representanten Hoksruds spørsmål, og jeg gjengir derfor svaret i sin helhet:

«1. Det er en felles venteliste for alle hjertekirurgiske pasienter i Helse Sør-Øst (HSØ) etter at all hjertekirurgi ble samlet på Rikshospitalet. Det betyr at alle pasienter i HSØ har samme rettigheter og blir prioritert etter samme mal og felles kriterier som bygger på en nytte-/risikovurdering for hver enkelt pasient, dvs. alvorlighet av symptomer og prognosetap satt opp mot nytten og risikoen ved den enkelte behandling. Tidligere var det stor forskjell på ventelistene ved Ullevål og Rikshospitalet med vesentlig kortere ventetider for elektive pasienter på Ullevål. Noe av formålet med sammenslåingen av hjertekirurgien var nettopp å få til en samordning av ventelister for å unngå et ulikt tilbud avhengig av bosted og henvisningsvei inn i OUS. Slike urimelige forskjeller har vært dokumentert over mange år i Norsk Hjertekirurgiregister.

2. Øyeblikkelig hjelp og hast utgjør en stor andel av pasientene og disse pasientene settes ikke opp på en slik elektiv venteliste, men opereres så raskt som forsvarlighet og kapasitet tilsier.

3. Thoraxkirurgisk avdeling har en komplett og daglig oppdatert venteliste med informasjon om faglig prioritering og ventetid. Denne prioriteringen blir besluttet på de tverrfaglige og multidisiplinære hjertemøtene hvor hjertelegene deltar. Informasjon om ventetid er tilgjengelig på disse fellesmøtene. De samlede listene er et verktøy for avdelingens operasjonsplanlegging og inneholder omfattende sensitive personopplysninger. Tilgangen er derfor begrenset. Informasjon om behandlingsvalg og operasjonsdato for den enkelte pasient er tilgjengelig for behandlende lege i OUS elektroniske journalsystem, DIPS Arena. Vi ser imidlertid at overordnet innsyn over ventetider til hjerteoperasjoner kan forbedres slik at dette blir tilgjengelig for henvisere uten at vi eksponerer sensitive opplysninger.

4. Thoraxkirurgisk og kardiologisk avdeling på Rikshospitalet har felles elektroniske hjertemøter med Akershus universitetssykehus HF og Sørlandet sykehus Arendal. Etter sammenslåing og flytting av hjertekirurgien til Rikshospitalet har man over tid jobbet med å etablere tilsvarende elektroniske møter mellom hjerteavdelingen på Ullevål og Rikshospitalet. Forhåpentligvis er dette på plass i løpet av kort tid.»