Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1378 (2023-2024)
Innlevert: 28.02.2024
Sendt: 28.02.2024
Besvart: 05.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Mener statsråden at SVV har tilstrekkelig med arealer ved kontrollstasjonen på Svinesund til å gjennomføre nødvendige storbilkontroller, og er arealene store nok til å dekke akutte og særskilte kontrollbehov ved grenseovergangen?

Begrunnelse

Vi har gjennom hele vinteren lest nyhetssaker om utenlandske tungtransporter som har kommet inn i landet, men som ikke er skikket til å ferdes på våre veier og vårt føre. De fleste miljøer er tydelige på at det burde vært ressurser til å kontrollere langt flere av de som kommer over våre grenseoverganger. Eller som vi kunne lese i Dagsavisen i november i fjor: Vegvesenets inspektører på Svinesund klarer kun å sjekke en brøkdel av kjøretøyene som ankommer landet. Noe annet er ikke mulig med dagens ressurser.
I løpet av fjoråret passerte i snitt 1 676 kjøretøy i døgnet grensepasseringen ved Svinesund, ifølge tall fra Statens vegvesen som er gjengitt av Faktisk.
En av de knappe ressursene er oppstillingsplass for tunge kjøretøy. Derfor at SVV inngått leieavtale om 10 nye mål i tilknytning til kontrollstasjonen på Svinesund.
Under pandemien ble et område ved tollstasjonen på Svinesund, på totalt 38 mål, brukt som testsenter. Grunneier inngikk leieavtale med helsedirektoratet og kommunen sto for driften. Det var bred enighet om at det er nyttig å ha et slikt areal i beredskapsøyemed.
Samtidig kan vi lese at DSB i samråd med andre relevante etater, vurderer at arealene SVV nå skal leie (ca. ¼ av hva man benyttet under pandemien) ved Svinesund kontrollområde også vil dekke behovet for beredskapsarealer til eventuell annen aktivitet i dette området.
Det finnes ingen andre arealer som dekker begge grenseovergangene fra Sverige uten avkjøringsmuligheter mellom de to grensebroene. Totalberedskapskommisjonen har lagt til grunn at beredskapsarbeidet i Norge krever et taksskifte. Regjeringen peker på en rekke tiltak som skal bidra til å styrke beredskapen. Dette inkluderer infrastruktur og arealer som kan benyttes ved ulike hendelser. Her kan det se ut til at man på den ene siden sikrer seg minimale tilgjengelige arealer, samtidig som man sier de samme arealene skal benyttes til ulik aktivitet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Kontroll av tunge kjøretøy som passerer grensen ved Svinesund er avhengig av både arealer og mannskap. I statsbudsjettet for 2023 ble det satt av 40 millioner kroner til å ansette 35 personer for å jobbe med kontroll og tilsyn i Statens vegvesen. Statens vegvesen har over flere år jobbet for en utvidelse av arealene på Svinesund for å kunne kontrollere flere kjøretøy.
Utfordringen har vært at kontrollplassen har hatt for liten kapasitet til å hensette kjøretøy når det gis et bruksforbud etter gjennomført kontroll. Dette har vært spesielt utfordrende på vinterstid med utfordrende føreforhold. Statens Vegvesen opplyser om at tilleggsarealet som det nå er inngått leieavtale for i stor grad løser dette problemet.
Når man i tillegg legger om kjøremønsteret på dagens kontrollstasjon og utvider kontrollhallen vil man kunne gjennomføre kontroller raskere og mer effektivt.
Det er også viktig å minne om at det totalt sett er små forskjeller i mengden feil og mangler på norske og utenlandske vogntog som Statens vegvesen kontrollerer.