Skriftlig spørsmål fra Aram Karim (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1400 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 01.03.2024
Besvart: 11.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Aram Karim (SV)

Spørsmål

Aram Karim (SV): Hvilke tiltak har statsråden igangsatt for å svare på de store kjønnsforskjellene i skolen?

Begrunnelse

Kjønnsforskjeller i skolen er en samfunnsutfordring. I følge Stoltenbergutvalget er det i dag tydelige forskjeller mellom kjønnene på alle nivåer i utdanningssystemet. Ved avslutningen av grunnskolen får jentene bedre karakterer enn guttene i alle fag, bortsett fra kroppsøving. Dette er også gjeldene for videregående opplæring, hvor jentene i gjennomsnitt får bedre karakterer enn guttene. Fem år etter påbegynt videregående opplæring er det rundt 30 prosent av guttene som har fullført, mens det kun er gjeldene for 20 prosent av jentene. Blant unge voksne i alderen 30-39 har 57 prosent av kvinnene høyere utdanning, mot 40 prosent menn, og ifølge SSB vil kjønnsforskjellene fortsette å øke. Når vi i tillegg ser at 70 prosent av de som får spesialundervisning i grunnskolen er gutter, er det gode grunner for å sørge for at vi får en mer praktisk og variert skolehverdag, som i større grad også møter guttene på sine forutsetninger.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg takker for representantens spørsmål som peker på viktige utfordringer i samfunnet.
Forskjellene mellom jenter og gutters prestasjoner er ikke et nytt fenomen, men det kan se ut til at disse forskjellene har forsterket seg de siste årene. Gutter har i gjennomsnitt lavere skoleprestasjoner enn jenter. Guttene får i større grad spesialundervisning og fullfører i mindre grad videregående opplæring. Dette er bekymringsfullt. At gutter har lavere skoleprestasjoner er ikke et særnorsk fenomen. Der er vi på linje med de fleste OECD-land. Samtidig er gutter stort sett fornøyde med skolemiljøet, de svarer gjennomgående mer positivt enn jenter på spørsmål om hvordan de har det på ulike områder i livet, for eksempel om psykisk helse, og forskning kan tyde på at det også er slik at menn har høyere inntekt enn kvinner etter utdanningsnivå og gjennomsnittskarakterer fra grunnskolen.
Det er vanskelig å peke på enkeltfaktorer som er avgjørende for kjønnsforskjellene i skoleprestasjoner. Likevel har forskere pekt på noen mulige forklaringer på kjønnsforskjeller, for eksempel i lesing. En av forklaringene som peker seg ut er lesefrekvens. Jenter rapporterer om at de leser mer enn det guttene gjør, og i tillegg har de en mer positiv holdning til det å lese. For eksempel viste den siste PISA-undersøkelsen, hvor lesing var hovedområde, at det fortsatt er store forskjeller i hvor mye guttene og jentene leser for fornøyelsens skyld.
Vi mener det er viktig å arbeide for å øke alle elevers lesemotivasjon. Derfor har vi satt i gang arbeidet med en leselyststrategi, og regjeringen har allerede i 2024 prioritert 25 millioner kroner til tiltak som kan styrke lesemotivasjonen til elevene. I tillegg prioriterte vi i revidert nasjonalbudsjett 115 millioner kroner til flere fysiske skolebøker. Vi ga også Lesesenteret et engangstilskudd på 10 millioner kroner for å styrke skolene i arbeidet med å utvikle elevenes leseferdigheter i alle fag. Det er dessuten satt ned et utvalg som skal se på konsekvensene av barn og unges skjermbruk. Utvalgets arbeid kan gi kunnskap om hvordan skjermbruk påvirker leseferdigheter og evnen til dybdelesing. Generelle tiltak for å øke lesemotivasjon og leseferdigheter vil gavne både gutter og jenter. Det er viktig at skolene også er oppmerksomme på hva som stimulerer guttenes motivasjon og ferdigheter når de velger ut tekster og arbeidsmetoder.
I løpet av året vil jeg legge fram en ungdomsmelding om 5.-10. trinn, der vi også vil omtale kjønnsforskjellene i skolen. Meldingen vil legge vekt på at en mer praktisk, variert og relevant skole vil være positivt for alle elever.
Den nye opplæringsloven inneholder regler som utvider retten til videregående opplæring for ungdom og voksne slik at den gjelder helt fram til den enkelte har oppnådd studie- eller yrkeskompetanse. Det betyr blant annet at dagens tidsbegrensning i ungdomsretten på tre års opplæring ikke lenger vil gjelde, og at de som stryker på eksamen eller ikke består fag skal få muligheten til å få opplæring frem til de faktisk består videregående opplæring. Dette kan være positivt for gutter, fordi det er flere gutter enn jenter som ikke fullfører videregående opplæring.
Karriereveiledning er viktig både for gutter og jenter, og kan forebygge og motvirke at unge velger feil utdanning og må begynne på et nytt utdanningsløp. God veiledning kan også vise hvilke muligheter en har til å velge utradisjonelt. Karriereveiledning kan også hindre at unge avbryter utdanningen og havner utenfor utdanning og arbeidsliv. Som oppfølging av Fullføringsreformen har Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse fått i oppdrag å utvikle kompetansestandarder for karriereveiledning i skolen.
I høyere utdanning kommer kjønnsforskjellene først og fremst til uttrykk i at kvinner og menn søker seg til ulike studieområder, noe som gir flere studier med svært skjev kjønnsbalanse. Jenter oppnår gjennomsnittlig høyere karakterer i videregående opplæring og stiller sterkere ved tildeling av populære studieplasser. De store kvinnedominerte studiene har stor betydning for kjønnsubalansen i høyere utdanning. I 2020 gikk til sammen en tredjedel av alle kvinnelige studenter på utdanninger innenfor pleie og omsorg, lærerutdanninger, psykologi og sosialfag.
Kunnskapsdepartementet vil vurdere anbefalingene fra opptaksutvalget om å innføre kjønnskvoter i høyere utdanning og departementet vil styrke kunnskapsgrunnlaget om likestilling og mangfold i høyere utdanning.