Guri Melby (V): Vil statsråden ta initiativ til at man ser på mulighetsrommet for et bedre samarbeid mellom optikere og skole, helsestasjoner, fastlege og annet helsepersonell for at man skal få en mer systematisk screening av syn hos skolebarn etter fire års kontrollen, sikre bedre samhandling og redusere press på spesialistkompetansen i helsetjenesten?
Begrunnelse
Uoppdagede synsfeil være medvirkende årsak til redusert læring og mestring hos barn i barne -og ungdomsskolen. Å ikke se godt kan gjøre skolehverdagen unødvendig slitsom for den de gjelder. Gi utslag i andre fysiske plager, konsentrasjonsvansker eller følelsen av å ikke mestre det å være elev på skolen. Så mange som 20 % av barn på barneskolen trenger briller/kontaktlinser. I Norge får barn tilbud om synsscreening på helsestasjoner ved 4 års kontroll. Etter 4 års undersøkelsen er det ingen systematisk synsscreening av barn. Kontroll er designet for å fange opp barn som har alvorlige synsproblemer. Barns syn er under utvikling også etter de fyller 4 åt. Mange barn vil også kunne få hjelp hos en optiker og har ikke synsfeil som nødvendigvis trenger å behandles av en øyelege. Allikevel opplever optikere at helsestasjonene vegrer seg for å henvise barna til en optiker. Fordi de ikke er en del av den offentlige helsetjenesten og et besøk hos optiker medfører kostnader for familien. Samtidig er ventetid hos spesialist, selv for prioriterte pasientgrupper som skolebarn lang. Og mange barn henvises til slutt like vel til en optiker. Det er også begrenset informasjonsflyt mellom skole, optiker og annet helsepersonell om behov for tilrettelegging og oppfølging av barnet. Til tross for at informasjon om tilretteleggingsbehov kan hjelpe barna i undervisningssituasjonen og forebygge utfordringer barn får som følge av synsfeil.