Erlend Larsen (H): Har statsråden tatt initiativ til at norske flyselskaper skal få anledning til å rapportere inn innblanding av bærekraftig drivstoff (SAF) i EUs Unionsdatabase for bærekraftig drivstoff, om ikke, vil statsråden ta et slikt initiativ, og hvor lang tid vil det ta før dette er i orden?
Begrunnelse
Norske flyselskaper frykter at de vil få ekstrakostnader på flere hundre millioner kroner etter hvert som kravene til innblanding av bærekraftig drivstoff (SAF) øker – uten at flyselskapene får rapportere inn i EUs Unionsdatabase for bærekraftig drivstoff. Norske flyselskaper må kjøpe utslippskvoter dersom de ikke får rapportere forbruket av SAF. Flyselskapene som får rapportere inn forbruket slipper å kjøpe utslippskvoter, og vil i tillegg få refusjon for ekstrakostnadene den fordyrende bruken av SAF medfører. Differansen blir så stor at norske flyselskaper vil tape i konkurranse med utenlandske flyselskap som eventuelt vil konkurrere på det samme markedet.
Norge er beredskapsmessig avhengig av flyselskap med norsk AOC og fly eid og registrert i Norge, noe vi fikk se betydningen av under pandemien. Norske flyselskaper må ha like konkurranseforhold som deres utenlandske konkurrenter.