Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1480 (2023-2024)
Innlevert: 08.03.2024
Sendt: 08.03.2024
Besvart: 18.03.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Gitt den alvorlige situasjonen Holthe og andre i lignende situasjoner står overfor, hva vil statsråden gjøre for å sikre at økonomisk vanskeligstilte pasienter, spesielt eldre og de med kroniske sykdommer, har tilgang til nødvendig medisinsk behandling uten at transportkostnader utgjør en uoverkommelig barriere, vil statsråden ta initiativ til gjeninnføre eller etablere nye ordninger som dekker transportkostnader til og fra helsetjenester for disse pasientgruppene uten at man må legge ut for kostnadene selv?

Begrunnelse

Minstepensjonist Reidar Holthe (76), bosatt i Sør-Odal, står overfor betydelige økonomiske hindringer for å få tilgang til nødvendig medisinsk behandling. Med åtte hjerteinfarkt og flere alvorlige helseutfordringer er Holthe avhengig av regelmessig oppfølging og kontroll ved lege. Tidligere kunne pasienter i visse kommuner benytte seg av en avtale om transport til helseinstitusjoner uten å måtte legge ut for kostnadene på forhånd. Denne avtalen opphørte 1. mars, og pasienter må nå forskuttere reisekostnadene og deretter søke om refusjon. Dette gjelder ikke for spesielt utpekte grupper som dialyse- og kreftpasienter, samt barn under 12 år uten ledsager. Holthe, som ikke faller inn under disse unntakene, må dermed betale 1400 kroner hver vei for drosjetransport til Kongsvinger sykehus, og enda mer til Ahus i Lørenskog, en kostnad flere ikke har råd til å legge ut for. Dette har tvunget flere til å avlyse legetimer, noe som setter helsen i ytterligere i fare.
Holthes situasjon understreker et bredere sosialt og helsemessig problem der økonomiske barrierer hindrer tilgangen til nødvendig medisinsk behandling. Opphøret av avtalen om pasienttransport har direkte påvirket hans og sannsynligvis mange andres evne til å motta livsviktig oppfølging og behandling. Dette kan føre til forverring av helsetilstanden, økt press på helsetjenestene over tid, og i verste fall unødvendige dødsfall. Det er avgjørende at systemet tilrettelegges slik at alle, uavhengig av økonomisk situasjon, har tilgang til nødvendig helsehjelp. En revisjon av dagens pasientreiseordning, inkludert muligheten for direkte betaling eller spesielle tiltak for å støtte økonomisk vanskeligstilte grupper, er nødvendig for å adressere disse utfordringene og sikre lik tilgang til helsevesenet.
For å sikre at pasienter kommer seg til timene, bør avtalen som lå til grunn før 01. mars være gjeldende inntil ny avtale er på plass.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg vil innledningsvis nevne at jeg har mottatt to spørsmål fra Stortingets president om denne saken. Det andre spørsmålet er spørsmål nr. 1541 fra stortingsrepresentant Seher Aydar.
Helse- og omsorgsdepartementet har kontaktet Helse Sør-Øst RHF i forbindelse med dette spørsmålet og de har innhentet nærmere informasjon fra Oslo universitetssykehus HF.
Pasientreise- og syketransportavdelingen ved Oslo universitetssykehus HF har ansvaret for gjennomføringen og koordineringen av reiser på rekvisisjon i Oslo, store deler av Akershus og noen kommuner i Innlandet fylke.
Pasienter som skal til behandling i spesialisthelsetjenesten har rett til dekning av utgifter i forbindelse med reise til og fra behandling. Helseforetakene kan som et alternativ tilby transport, hvoretter retten til dekning av reiseutgifter bortfaller. De fleste helseforetak velger å tilby slik transport gjennom avtaler med lokale taxiselskap eller annen tilrettelagt transport ved spesielle behov.
I Glåmdalsregionen har Oslo universitetssykehus HF ikke kommet til enighet med taxiselskap om avtale om pasienttransport, da taxiselskap som la inn tilbud på slik avtale oversteg makspris i anbudet.
Økning av makspris i anbudet har ikke vært aktuelt da det vil få konsekvens for annet tilbud innen prehospitale tjenester under Oslo universitetssykehus HF sitt ansvarsområde.
Bakgrunnen for at Oslo universitetssykehus HF ikke kunne forlenge den eksisterende avtalen de hadde med Taxi 03650, var at Oslo universitetssykehus HF har tatt ut alle opsjonsmulighetene som lå i rammeavtalen. Avtalen som var gyldig frem til 1. mars d.å., ga dermed ingen andre hjemler for ytterligere forlengelser.
Rettskildene gir uttrykk for at enhver slik forlengelse av kontrakten vil utgjøre en ny kontrakt i anskaffelsesregelverkets forstand. I tillegg ville en forlengelse på bare en måned i dette tilfelle medføre en overskridelse av EØS-terskelverdien som uten videre vil bli ansett som en ulovlig direkteanskaffelse.
For å ivareta tilbudet til spesielt sårbare pasientgrupper er det etablert tilbud med minibusser som betjener regionen på dagtid i ukedagene. Prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus HF arbeider videre med andre tiltak for å kompensere for manglende avtale med taxiselskap, herunder transport i egen regi.
Det er viktig å understreke at manglende avtale kun berører transport fra hjemsted til behandlingstilbud, og transport fra behandlingstilbud i Glåmdalsregionen til hjemsted.
Hjemreise fra behandlingstilbud utenfor Glåmdalsregionen til hjemsted ivaretas som tidligere av avtaler med taxiselskap i kommunene hvor behandlingstilbudet befinner seg. Transport fra f.eks. Oslo universitetssykehus HF til hjemsted i Glåmdalsregionen ivaretas av taxiavtaler i Oslo. Pasienter som ønsker hjelp til å planlegge reise til behandlingstilbud kan ta kontakt med avdeling for pasientreiser og syketransport på telefon 05515.
Oslo universitetssykehus HF vil arbeide videre med å finne en bedre løsning for pasientene fra Glåmdalsregionen.