Skriftlig spørsmål fra Ingrid Fiskaa (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1483 (2023-2024)
Innlevert: 08.03.2024
Sendt: 08.03.2024
Besvart: 18.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ingrid Fiskaa (SV)

Spørsmål

Ingrid Fiskaa (SV): Meiner samferdselsministeren at det er greit å krevja bompengar på eksisterande vegar for å finansiera nye motorvegar, når det viser seg at folk ikkje er villige til å betala bompengane på den nye vegen?

Begrunnelse

Nyleg kunne me lesa i Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad om utbygginga av ny E39 mellom Kristiansand og Mandal, der bilistane vel gamlevegen i staden for den nye. Dei vil ikkje betala dei høge bompengane for å spara nokre få minutt når den gamle vegen også har høg standard. Dermed blir det færre bilar på ny E39 og mindre bompengeinntekter, og så blir bompengane sett opp for å kompensera for dette. Nyleg vart bompengane på ny E39 sett opp til 127 kroner utan autopass og 101 med. Nå kjem forslaget om å setta opp bom også på gamlevegen.
Bompengar er ein sentral del av finansieringa av desse motorvegprosjekta. Det bidrar til at dei dyraste vegane blir prioritert framfor trygge kvardagsvegar og vedlikehald av dei vegane me har frå før. Samtidig blir bompengebelastninga underkommunisert for folk fram til vegen er ferdig. Når folk ikkje er villige til å betala for dei rådyre og breie motorvegane, og heller tar dei gamle vegane for å unngå bompengane, kan kreative løysingar som dette oppstå.
Dersom det blir opna for å krevja inn bompengar på eksisterande vegar for å finansiera dei nye motorvegprosjekta, må det vera eit tydeleg premiss før vedtak om bygging tar til, slik at folk ikkje blir lurt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Eg tolkar spørsmålet til å dreie seg om bompengar på eksisterande vegar, for å hindra trafikklekkasje, når det byggast nye vegar.
Eg er opptatt av at innkrevjing av bompengar skal oppfattast som så rettferdig som mogeleg av trafikantane. Innkrevjing på sideveg/eksisterande veg kan gje dårlegare samanheng mellom bompengebetaling og nytte av prosjektet. Eit førande prinsipp har i lang tid difor vore at ein ikkje skal planleggje med bruk av bom på sideveg i nye prosjekt. I 2019 blei det ei innstramming av ordninga, der ei sak skal leggast fram for departementet på eit tidleg tidspunkt dersom særlege høve tilseier bom på sideveg.
Dette prinsippet er følgt opp for prosjektet E39 Kristiansand vest – Lyngdal vest. I Prop. 135 S (2016-2017) Finansiering og utbygging av E39 på strekningen Kristiansand vest – Lyngdal vest i kommunene Kristiansand, Sogndalen, Søgne, Mandal, Lindesnes og Lyngdal i Vest-Agder er det lagt opp til etablering av bomstasjon på eksisterande E39 nær Kristiansand vest for å unngå at ein for stor del av trafikken blei overført frå den nye E39. I denne proposisjonen står det vidare at dersom det blir bomstasjon på eksisterande veg, skal takstane her vere halvparten av takstane på den nye vegen. Det er vidare lagt til grunn at eventuelle bompengar som krevjast inn på den eksisterande vegen skal nyttast til lokale vegtiltak rundt den eksisterande vegen for å oppretthalde samanhengen mellom bompengebetalinga og nytten av prosjektet.
I Prop. 89 S (2022-2023) om Endringer i utbyggingen og bompengeopplegget for E39 Kristiansand vest – Røyskår i Agder er det ikkje lagt opp til etablering av denne bomstasjonen.