Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1501 (2023-2024)
Innlevert: 08.03.2024
Sendt: 11.03.2024
Besvart: 14.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Veiprising er et virkemiddel som kan oppleves mer rettferdig enn bompenger, men likevel bidra til samme klima- og miljøeffekt. Trondheim har testet ut veiprising, og byrådet i Oslo mener i likhet med MDG at det bør innføres i hovedstaden.
Vil regjeringen gi de kommunene som ønsker det mulighet til å innføre veiprising, og hva er eventuelt begrunnelsen for ikke å gjøre det?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Skatteetaten og Statens vegvesen har på oppdrag fra Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet gjennomført en konseptvalgutredning for et mulig nytt system for fastsettelse og innkreving av veibruksavgift og bompenger. Utredningen har vært på offentlig høring, og er kvalitetssikret i henhold til statens prosjektmodell. Det er foreløpig ikke besluttet hvordan konseptvalgutredningen skal følges opp.
Jeg vil påpeke at det allerede er åpnet for å ha et fleksibelt takstsystem med både tids- og miljødifferensierte takster innenfor dagens bompengeordning i byområdene. Dette gir lokale myndigheter en mulighet til å fastsette takster som også har trafikkregulerende virkning og som vil bidra til oppfyllelse av nullvekstmålet. Her ligger det et potensiale i flere byer. Muligheten for et slikt fleksibelt takstsystem innenfor bompengeordningen var noe som kom på plass i 2017 etter et ønske fra lokale myndigheter. Tidligere fantes det et regelverk for veiprising/køprising i vegtrafikkloven, men dette ble ikke tatt i bruk. Dette regelverket ble derfor opphevet som følge av at det ble åpnet for at bompenger også kunne brukes som trafikkregulerende virkemiddel gjennom et fleksibelt takstsystem i byområdene, jf. veglova § 27 annet ledd.
En videreutvikling av bompengeordningen og bompengeteknologien kan gi økte muligheter for trafikkstyring, og kan også åpne opp for muligheter for mer dynamisk fastsettelse av bompengetakstene. Jeg vil også vise til forslaget til Nasjonal transportplan som vil legges frem for Stortinget fredag 22. mars.