Skriftlig spørsmål fra Mudassar Kapur (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1504 (2023-2024)
Innlevert: 10.03.2024
Sendt: 11.03.2024
Besvart: 18.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mudassar Kapur (H)

Spørsmål

Mudassar Kapur (H): Det er i forbindelse med stengingen av Ring 1 utført to trafikkanalyser, en av Sweco og en av Statens vegvesen. Sweco anslår at det samlede trafikkarbeidet vil øke i anleggsperioden, mens Statens vegvesen sier at «det vil være et behov for å redusere trafikken med minst 30 % i hele modellområdet rundt Ring 1 for å opprettholde dagens trafikkavvikling».
Hvilke tiltak settes inn for å sikre en reduksjon på 30 % og hva skjer dersom trafikken ikke reduseres?

Begrunnelse

Statens vegvesen stenger Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate for all biltrafikk i tre år fra 1. juli 2024 i forbindelse med oppgraderingen av Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen. Ring 1 skal bygges om for å tilfredsstille sikkerhetskravene i nytt regjeringskvartal.
Stengingen vil få store konsekvenser for bilister i Oslo, men som Statens vegvesen selv skriver, vil også trafikken langt utenfor Oslo sentrum berøres som følge av opphopning av trafikk og kø. Det vil bli trangt om plassen i et allerede presset vegnett i Oslo sentrum. Det vil rett og slett ikke være plass til alle som i dag kjører.
Statens vegvesen mener trafikken må reduseres med 30 %, spørsmålet er hvilke tiltak som skal sikre en slik reduksjon, og hva resultatet blir dersom trafikken ikke reduseres.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Hovedformålet med Ring 1-prosjektet er å tilfredsstille sikkerhetskravene i nytt regjeringskvartal. Prosjektet finansieres over Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets budsjett, og gjennomføres av Statens vegvesen i nært samarbeid med Statsbygg.
Statens vegvesen har gjennomført trafikkmodellberegninger som viser omfordeling av trafikk ved midlertidig stenging av Ring 1. Det går ca. 17 400 kjøretøy i døgnet i Hammersborgtunnelen i dag, og modellen viser at om lag 8-10 000 av disse vil bli overført til Operatunnelen, og om lag 3-5 000 til bygatene nord for Ring 1, når tunnelen stenges. Statens vegvesen opplyser videre at modellberegningen som viser at det er behov for en reduksjon på ca. 30 prosent av trafikknivået i sentrum for å opprettholde dagens trafikkavvikling, kun er en følsomhets- og konsekvensvurdering – ikke et konkret mål for trafikkreduksjon.
Operatunnelen har i dag en trafikkbelastning som er på kapasitetsgrensen. Statens vegvesen mener det er nødvendig å begrense trafikken til sentrum for å kunne ta imot den økte trafikken i tunnelen ved midlertidig stenging av Ring 1. Dette vil bli gjort ved å gjennomføre en samlet «Løsningspakke» med tilfartsregulering til Operatunnelen, fjerning av adgang for elbiler i kollektivfeltene på riks- og europaveier i Oslo og Akershus, samt utvidelse av kollektivfelt. Samlet vil disse tiltakene gi økte køer på innfartsårene, men samtidig bidra til bedre fremkommelighet for busstrafikken og få flere privatbilister til å reise kollektivt, sykle eller gå. Det er imidlertid vanskelig å anslå eksakt prosentvis effekt av disse tiltakene på trafikknivået i sentrum før selve stengingen gjennomføres.