Morten Stordalen (FrP): Vil statsråden ta grep og bidra til at man får koordinert myndighetens arbeid med dispensasjonssøknader samt sikre raskere svartid til transportbransjen?
Begrunnelse
Tidvis fraktes overdimensjonerte maskiner og utstyr på veinettet. Det kan være at de er bredere og/eller tyngre enn normale regler tillater. Transportbransjen har mye erfaring med å håndtere slike laster, og alle er enige om at det er viktig å unngå at slik transport skaper farlige situasjoner i trafikk og unngår at de ødelegger selve veien. Derfor er det krav om at slike overdimensjonerte transport må søke dispensasjon. Problemet er at dispensasjonssøknader ofte tar veldig lang tid og det oppfattes at utfallet tidvis er tilfeldig. Ekstra utfordrende blir det når man har transport som må kjøre på både riksvei, fylkesvei og kommunal vei, siden ulike forvaltningsnivå ikke virker å ha koordinert saksbehandlingen og veglistene. Dette har kostnader både for transportselskapene, men ikke minst for anleggsbedrifter og industrianlegg som rammes av at maskiner og utstyr kan bli stående i ukesvis og vente.
I magasinet Energiteknikk belyses problemstillingen i en artikkel 12/1-24. Det påpekes både særnorske restriksjoner og en oppsplittet struktur rundt godkjenning av dispensasjoner. En representant fra Vegvesenet antydet sterkt at regelverket bør justeres, men at det er utenfor hans mandat. Statsråden har derimot et slikt mandat.