Erlend Larsen (H): Har statsråden til hensikt å dele arbeids- og bomarkedet i Vestfold i to, slik JD legger opp til?
Begrunnelse
Det er brukt store ressurser på å bygge en ny og moderne jernbane gjennom Vestfold. Det er gjort store naturinngrep og det er brukt en vesentlig del av fellesskapets midler for å skape et godt togtilbud. Det er veldig bra at jernbanen som ble åpnet i 1881 er erstattet med fremtidsrettede løsninger.
I pressemelding nr. 88/22 står det bl.a.:
«På Østlandet er togtilbudet på de eksisterende InterCity-strekningene ryggraden i kollektivtransportsystemet mellom byområdene. Bedre togtilbud bidrar til å utvide bo- og arbeidsmarkedsregionene...»
Det står også at:
«Samferdselsdepartementet har i dag gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utrede og foreslå tilbudsbaserte konsepter som tar utgangspunkt i å forbedre togtilbudet til de reisende på dagens tre InterCity-strekninger.»
Jernbanedirektoratet (JD) har varslet at de vil anbefale å dele Vestfold i to. Det er et alvorlig inngrep å dele et fylke, og vil ikke forbedre togtilbudet. Barn som bor i nordfylket og har fritidsaktiviteter i sørfylket blir avhengig av biltransport for å unngå togbytte og venting i Tønsberg. Det samme med arbeidspendling. Dersom målet med Intercity er å binde jobbmarkedet på Østlandet sammen, kan man ikke dele et fylke. JD foreslår å gjøre Vestfold mindre tilgjengelig for pendling. Dette bryter med intensjonene i pressemeldingen. Forslaget fra JD vil flytte passasjerer i Vestfold fra tog til bil.
Ved å dele Vestfold i to kan reisetiden mellom Skien og Oslo reduseres med ca. ni minutter ved å hoppe over tre stasjoner. JD har antydet at de vil spare 15 minutter, men dette antar jeg forutsetter at det bygges vekslingsspor mellom Stokke og Sandefjord langs dagens trase. Et nytt vekslingsspor langs dagens trase vil bety at traseen fra 1881 blir videreført de neste 150 årene. Da ender vi opp med et moderne dobbeltspor nord for Tønsberg og sør for Larvik, mens traseen mellom vil ha tilnærmet samme kurvatur som i 1881.
Nytt dobbeltspor mellom Larvik og Eidanger har ført til ca. 300 000 flere passasjerer på toget, noe som er gledelig, og noe som viser at utbygging av en moderne jernbane virker.
Vil 10-15 minutter kortere reisetid fra Grenland gi like mange passasjerer som jernbanen taper på å dele Vestfold i to? Jeg vil tro regnestykket går i minus.