Skriftlig spørsmål fra Mari Holm Lønseth (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1577 (2023-2024)
Innlevert: 18.03.2024
Sendt: 19.03.2024
Besvart: 03.04.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Mari Holm Lønseth (H)

Spørsmål

Mari Holm Lønseth (H): Er statsråden tilfreds med at Helse Midt-Norge avvikler avtaler med private som fører til økt ventetid?

Begrunnelse

I Adresseavisen (18.03) kan vi lese reportasjen om Gunnlaug Bakken som mister sitt behandlingsløp som følge av at Helse Midt-Norge avvikler avtalene med private Unicare. Helse Midt-Norge peker på at dette vil kunne bidra til økt ventetid for disse pasientene. Ventetidene for psykisk helsevern i Helse Midt-Norge har økt med 8 dager fra 3. tertial 2021 til 3. tertial 2023. Da er det bekymringsfullt at ledig kapasitet ikke blir benyttet.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Helse- og omsorgsdepartementet har bedt Helse Midt-Norge RHF kommentere det aktuelle forholdet som tas opp i spørsmålet.
Helse Midt-Norge RHF viser til den aktuelle saken fra Adresseavisen 18. mars i år, som også stortingsrepresentant Holm Lønseth viser til i sitt spørsmål. I denne saken har Helse Midt-Norge RHF uttalt at en ikke kan utelukke økte ventetider i en overgangsperiode i forbindelse med avslutting av avtalene.
Helse Midt-Norge RHF har orientert om at de gjennom hele avtaleperioden med de private leverandørene har hatt jevnlige oppfølgingsmøter med både dem og helseforetakene i regionen. Dette for å bidra til likeverdige tjenester til regionens innbyggere, samarbeid og god flyt i pasientforløpene. Tilsvarende har helseregionen også hatt en dialog rundt forberedelse og gjennomføring av avslutningen av avtalene med de private.
Polikliniske pasientforløp i psykisk helsevern er preget av en viss variasjon, blant annet i lengde, på grunn av individuelle forhold knyttet til pasientene. Dette gjelder for eksempel kompleksitet i utredning og behandling, effekt av påbegynte behandlingstiltak og pasientenes egne ønsker knyttet til behandling. Dette gjør det vanskelig å presist beregne hvor mange pasienter som fortsatt står i et behandlingsforløp når avtalene med de private opphører. Dette er en usikkerhet som Helse Midt-Norge RHF mener bidrar til at en ikke kan utelukke midlertidig økte ventetider.
Helse Midt-Norge RHF understreker at uansett tidspunkt for opphør av avtalene, så vil man komme i en situasjon der noen pasienter som har påbegynt utredning og behandling hos en privat leverandør må få sitt videre tilbud overflyttet til helseforetakene. Dette skyldes særlig at de private leverandørene av hensyn til egen drifts- og bemanningssituasjon må ha et visst pasientvolum for å opprettholde sin virksomhet. Tilsvarende må helseforetakene fra et gitt tidspunkt slutte å overføre pasienter til private leverandører, slik at man unngår at enkeltpasienter bare får en kort og uhensiktsmessig oppstart av behandling hos private før avtalene opphører - og at pasienten så blir overført til helseforetak. Det er ved disse vekslingene mellom de private leverandørene og helseforetak at det kan tenkes å oppstå midlertidig økte ventetider.
For å søke å unngå blant annet økte ventetider har Helse Midt-Norge RHF en aktiv samarbeidsdialog med de private leverandørene og helseforetakene omkring avslutningen av tjenesteavtalene. Dette er en gjensidig forpliktelse som følger av de opprinnelige avtalene som er inngått. Helse Midt-Norge RHF har opplyst at de til nå har inngått sluttavtaler med to av tre leverandører. Det er her gjort avtaler om at pasienter som står i et behandlingsforløp ved avtalenes utløp 30. juli i år, kan fortsette sin behandling ut oktober hos Unicare Coperio (virksomheten som omtales i spørsmålet og i artikler i Adresseavisen, og som har opptaksområde i søndre del av Trøndelag) og ut desember hos leverandør for opptaksområdet i nordre del av Trøndelag. For en tredje leverandør er dialogen om praktisk gjennomføring av avtalens opphør ennå ikke ferdig.