Skriftlig spørsmål fra Lene Westgaard-Halle (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1586 (2023-2024)
Innlevert: 19.03.2024
Sendt: 20.03.2024
Besvart: 04.04.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre

Lene Westgaard-Halle (H)

Spørsmål

Lene Westgaard-Halle (H): I hvilket format og når vil statsråden sikre denne offentliggjøringen?

Begrunnelse

Tidligere har NielsenIQ offentliggjort tall for markedsandelen til de tre største dagligvareaktørene i Norge. Maktkonsentrasjonen er som kjent stor i dette leddet av verdikjeden, og det er derfor nyttig for Stortinget så vel som forbrukere å følge utviklingen i dette markedet. Fra i år offentliggjøres ikke disse tallene lenger, og Stortinget vedtok derfor enstemmig i mai 2023 gjennom vedtak 695 følgende:

"Stortinget ber regjeringen sikre at markedsdata som viser utviklingen i markedsandeler på kjedenivå i dagligvarehandelen, publiseres jevnlig."

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Fram til 2022 har NielsenIQ publisert en årlig rapport som blant annet gir oversikt over omsetningen i dagligvaremarkedet, kjedegrupperingenes markedsandeler og de ulike butikkjedenes markedsandeler. Informasjonen i de årlige rapportene fra NielsenIQ har vært viktig for å kunne følge med på utviklingen i parametere som har betydning for konkurransen i dagligvarebransjen. God markedsinformasjon danner grunnlag for en kunnskapsbasert debatt, og for å vurdere tiltak for å styrke konkurransen i verdikjeden for mat og dagligvare.
At NielsenIQ, fra og med 2023, ikke lenger offentliggjør årlige tall for markedsutviklingen på kjedenivå, svekker myndighetenes og offentlighetens tilgang på viktig informasjon om dagligvarebransjen. Det er derfor positivt at de største dagligvarekjedene nylig valgte å offentliggjøre data om sine markedsandeler.
Regjeringen er opptatt av å bidra til økt åpenhet om forholdene i dagligvarebransjen, og har tatt initiativ til flere utredninger som skal bidra til dette. Blant annet har Konkurransetilsynet, på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet, undersøkt praksisen hvor dagligvarekjedenes innkjøpspriser justeres på to faste tidspunkter i løpet av året. Konkurransetilsynet arbeider i tillegg med en undersøkelse av marginer og lønnsomhet i verdikjeden for mat og dagligvare.
På oppdrag fra departementet har Samfunnsøkonomisk Analyse AS kartlagt blant annet selskapsstrukturene og omfanget av egne merkevarer og vertikal integrasjon i dagligvarebransjen. På dagligvareseminaret 15. desember i fjor annonserte jeg at vi vil fortsette å overvåke utviklingen i både egne merkevarer, vertikal integrasjon og selskapsstrukturene hos de største dagligvarekjedene.
Jeg har derfor besluttet at Konkurransetilsynet vil få ansvar for å gjennomføre årlige kartlegginger av EMV og andre merkevarekategorier, selskapsstrukturer og markedsandeler i dagligvaremarkedet. Tiltaket vil bidra til at myndighetene og offentligheten tilgang på viktig informasjon om dagligvarebransjen, herunder informasjon om utviklingen i markedsandeler.