Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1603 (2023-2024)
Innlevert: 21.03.2024
Sendt: 22.03.2024
Besvart: 09.04.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Vil ministeren hjemle statistikk for skolebibliotekene i kommende forskrift for Opplæringsloven og sikre bedre rapportering i Grunnskolens informasjonssystem?

Begrunnelse

Det har vært luftet stor skuffelse fra organisasjonene som jobber med skolebibliotek i etterkant av Opplæringsloven. I arbeidet med forskriften, har både Aksjon skolebibliotek og Norsk bibliotekforening etterlyst at statistikk for skolebibliotek i videregående opplæring også må hjemles i forskriften og tillegges Utdanningsdirektoratet. Da statistikk for skolebibliotek ble flyttet fra Nasjonalbiblioteket til Udir under den forrige regjeringen, falt statistikk for skolebibliotek i VGO mellom to stoler. I forslag til forskriften ser ikke Utdanningsdirektoratet bruksområder for statistikk. Statistikk for skolebibliotek er avgjørende for at politikere og beslutningstakere har et kunnskapsbasert styringsgrunnlag.
Opplæringsloven sier at elever skal ha tilgang til skolebibliotek. Uten statistikk blir dette vanskeligere å kontrollere. For å ha et reelt bilde av skolebibliotekenes situasjon, utvikling og sikre at skolene oppfyller lovverket er det nødvendig med en nasjonal og kvalitetssikret oversikt. En nasjonal statistikk sikrer kvalitet, regelmessighet og forutsigbarhet. Statistikk hjelper også skoleeiere, rektorer og skolebibliotekarer i å planlegge og utvikle bibliotektilbudet til elevene.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Skolebibliotekene har en viktig rolle i opplæringen. De er en arena som bidrar til at alle barn uavhengig av sosial bakgrunn, kan få tilgang til bøker og oppleve leseglede. Det er sentralt at elevene har tilgang til et skolebibliotek med variert litteratur og med god kompetanse. I Grunnskolenes informasjonssystem GSI innhentes det informasjon om skolene har skolebibliotek i egne lokaler, i kombinasjon med folkebibliotek eller om de ikke har skolebibliotek. Vi har også informasjon om antall timer i uka biblioteket er åpent. Vi har ikke tilsvarende statistikk fra videregående opplæring. Vi har imidlertid informasjon fra Spørsmål til Skole-Norge høsten 2023 om tilgang til skolebibliotek både i grunnskolen og i videregående skoler, og om hvordan de ulike skoleslagene bruker skolebiblioteket i opplæringen.
I den nye opplæringsloven videreføres kravet om at elever skal ha tilgang til skolebibliotek. Forslag til ny forskrift til opplæringsloven har nylig vært på høring. I høringen ble det foreslått å videreføre dagens krav om at bibliotek som ikke ligger på skolen, skal være tilgjengelig for elevene i skoletiden og at biblioteket skal være særskilt tilrettelagt for skolen. Det er ikke foreslått en hjemmel for innhenting av statistikk for skolebibliotekene utover de rapporteringsbestemmelser som i dag følger av forskriften.
Utdanningsdirektoratet har en tilskuddsordning for personalressurser og kompetanseutvikling i skolebiblioteket, som kommunene kan søke på. Regjeringen har styrket denne tilskuddsordningen, som nå er på 30 millioner kroner. I tillegg kan skoler søke om å delta i Kulturrådets skolebibliotekordning. Formålet med ordningen er å gi barn og unge tilgang til et variert og aktuelt utvalg av bøker gjennom skolebiblioteket. Gjennom ordningen får skolebibliotek i grunnskolen bøker fra Kulturrådets innkjøpsordninger, som har barn og unge som målgruppe.