Hege Bae Nyholt (R): Vil ministeren hjemle statistikk for skolebibliotekene i kommende forskrift for Opplæringsloven og sikre bedre rapportering i Grunnskolens informasjonssystem?
Begrunnelse
Det har vært luftet stor skuffelse fra organisasjonene som jobber med skolebibliotek i etterkant av Opplæringsloven. I arbeidet med forskriften, har både Aksjon skolebibliotek og Norsk bibliotekforening etterlyst at statistikk for skolebibliotek i videregående opplæring også må hjemles i forskriften og tillegges Utdanningsdirektoratet. Da statistikk for skolebibliotek ble flyttet fra Nasjonalbiblioteket til Udir under den forrige regjeringen, falt statistikk for skolebibliotek i VGO mellom to stoler. I forslag til forskriften ser ikke Utdanningsdirektoratet bruksområder for statistikk. Statistikk for skolebibliotek er avgjørende for at politikere og beslutningstakere har et kunnskapsbasert styringsgrunnlag.
Opplæringsloven sier at elever skal ha tilgang til skolebibliotek. Uten statistikk blir dette vanskeligere å kontrollere. For å ha et reelt bilde av skolebibliotekenes situasjon, utvikling og sikre at skolene oppfyller lovverket er det nødvendig med en nasjonal og kvalitetssikret oversikt. En nasjonal statistikk sikrer kvalitet, regelmessighet og forutsigbarhet. Statistikk hjelper også skoleeiere, rektorer og skolebibliotekarer i å planlegge og utvikle bibliotektilbudet til elevene.