Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1609 (2023-2024)
Innlevert: 22.03.2024
Sendt: 02.04.2024
Besvart: 10.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hvor mye er det beregnet at oppgradering av ERMTS og nødvendig vedlikehold koster på strekningen fra Tønsberg til Larvik?

Begrunnelse

Regjeringen har ikke prioritert videre planlegging eller utbygging av ny jernbane mellom Tønsberg og Larvik. Å legge denne delen av Vestfoldbanen på is skjer ikke uten kostnader. En løsning uten fortsatt planlegging og utbygging er ikke gratis, men har sin pris.
Det er nødvendig å fornye signalanleggene og innføre signalsystemet ERTMS på Vestfoldbanen. Enkelte skinner og andre deler av banen er også modne for modernisering.
I juli 2021 førte en kråke til en kortslutning og brann i et sikringsanlegg i Sandefjord, noe som førte til lengre stans og kostbare reparasjoner. Et nytt sikringsanlegg måtte bygges for Sandefjord stasjon. 15 km med kabelanlegg langs linjen sør til Lauve måtte byttes ut. Tre veisikringsanlegg måtte bygges opp igjen. Skadene ble beregnet til å koste 90 millioner kroner. Det tok halvannet år før banen forbi Sandefjord åpnet for trafikk igjen.
Risikoen for denne typen uhell er fortsatt stor på den delen av Vestfoldbanen som ikke er planlagt modernisert. Signalanlegget er fra 50-tallet. ERMTS er planlagt utbygd etter 2030.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Om ERTMS

Bane NORs foreløpige estimat viser at ERTMS på strekningen Stokke-Larvik vil koste om lag 560 millioner 2024-kroner. Tønsberg stasjon er ikke inkludert i denne summen, men inngår i utbyggingen av dobbeltspor på strekningen Nykirke/Barkåker til Tønsberg. ERTMS mellom Tønsberg og Skien skal etter gjeldende nasjonal signalplan være på plass i 2030.
Beløpet på 560 millioner kroner inkluderer ERTMS på hele strekningen og tiltak på Sandefjord stasjon og Larvik stasjon (med bl.a. planfri kryssing). Dette er en forutsetning for å kunne fjernstyre stasjonene, og dette igjen er en forutsetning for å kunne sette i drift strekningen med ERTMS.

Om vedlikehold

Vestfoldbanen driftes og vedlikeholdes som andre strekninger. Det utføres årlig vedlikehold for ca. 25-35 millioner kroner på strekningen. Samferdselsdepartementet har gitt Bane NOR i oppdrag å utarbeide en plan for fornyelser og vedlikehold for årene fremover som også vil omhandle Vestfoldbanen. Denne planen skal foreligge innen 1. juni i år.