Erlend Larsen (H): Hvor mye er det beregnet at oppgradering av ERMTS og nødvendig vedlikehold koster på strekningen fra Tønsberg til Larvik?
Begrunnelse
Regjeringen har ikke prioritert videre planlegging eller utbygging av ny jernbane mellom Tønsberg og Larvik. Å legge denne delen av Vestfoldbanen på is skjer ikke uten kostnader. En løsning uten fortsatt planlegging og utbygging er ikke gratis, men har sin pris.
Det er nødvendig å fornye signalanleggene og innføre signalsystemet ERTMS på Vestfoldbanen. Enkelte skinner og andre deler av banen er også modne for modernisering.
I juli 2021 førte en kråke til en kortslutning og brann i et sikringsanlegg i Sandefjord, noe som førte til lengre stans og kostbare reparasjoner. Et nytt sikringsanlegg måtte bygges for Sandefjord stasjon. 15 km med kabelanlegg langs linjen sør til Lauve måtte byttes ut. Tre veisikringsanlegg måtte bygges opp igjen. Skadene ble beregnet til å koste 90 millioner kroner. Det tok halvannet år før banen forbi Sandefjord åpnet for trafikk igjen.
Risikoen for denne typen uhell er fortsatt stor på den delen av Vestfoldbanen som ikke er planlagt modernisert. Signalanlegget er fra 50-tallet. ERMTS er planlagt utbygd etter 2030.