Skriftlig spørsmål fra Henrik Asheim (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1614 (2023-2024)
Innlevert: 22.03.2024
Sendt: 02.04.2024
Besvart: 08.04.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Henrik Asheim (H)

Spørsmål

Henrik Asheim (H): Det bes om en status på fremdrift av Prosjekt 4 i IKT-moderniseringen i Nav.
Er det ventet forsinkelser grunnet mangelen på arbeidskraft med riktig kompetanse?

Begrunnelse

I Prop 1 S skriver Arbeids- og inkluderingsdepartementet på side 137 at det var lavere aktivitet enn ventet i 2023 pga. mangel på ledig kapasitet og riktig kompetanse i markedet mht. utviklere og jurister. Resultatet av dette var at aktiviteter ble skjøvet fra 2023 til 2024.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Prosjekt 4 ble startet opp i 2021, jf. Stortingets vedtak om igangsetting av prosjektet i forbindelse med behandlingen av Prop. 195 S (2020–2021). Prosjektet planlegges gjennomført i perioden 2021–2025 og skal legge til rette for å ta kritisk funksjonalitet ut av Arena og fase ut Abetal. Disse systemene håndterer i dag blant annet vesentlige ytelsesområder som dagpenger og arbeidsavklaringspenger (AAP). I prosjektet er det også planlagt å modernisere tjenesteyting og forvaltning av arbeidsmarkedstiltakene.
Som opplyst i Prop. 1 S (2023-2024) følger Prosjekt 4 prinsipper for smidig utvikling. Fremdriften og budsjettbehovet vil utvikle seg dynamisk underveis i prosjektperioden. Som representanten henviser til, ble det i budsjettet anslått et mindreforbruk i 2023 sammenlignet med totalbevilgningen (inkludert overført beløp fra 2022) på om lag 110 mill. kroner. Deler av beløpet består av en usikkerhetsavsetning i departementet.
Årsaken til mindreforbruket er knyttet til lavere aktivitet enn planlagt i prosjektet. I hovedsak skyldes dette mangel på ledig kapasitet og riktig kompetanse i markedet mht. utviklere og jurister. Mindreforbruket i 2023 innebærer en forskyvning av aktivitet fra 2023 til 2024.
Status på fremdrift i Prosjekt 4.
Fremdriften på flere av leveranseområdene er nå i henhold til opprinnelig plan. Det gjelder nye løsninger for Abetal, tilleggsstønader, tiltak og virkemidler, tiltakspenger og inkluderende arbeidsliv. Likevel er det også forsinkelser på flere vesentlige områder. Dette er særlig knyttet til utvikling av saksbehandlingsløsningene for dagpenger og AAP.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har imidlertid satt inn tiltak for å redusere risikoen for at prosjektet ikke skal nå sine overordnede mål innenfor de rammer som er gitt. Det er blant annet gjennomført tiltak for å sikre bemanning og rett kompetanse, samt at det løpende vurderes behov for endringer i styring og organisering.
Direktoratet har orientert departementet om at deres ambisjon fortsatt er at nye saker for dagpenger og AAP skal kunne behandles i nye løsninger innen utgangen av 2025. For å sikre denne ambisjonen er det nå imidlertid besluttet at migrering av gamle saker først vil skje i 2026. Likeledes er det besluttet å forskyve enkelte leveranser innen prosjektperioden, for å sikre kvalitet og at løsningene kan forvaltes på en forsvarlig måte.
Prosjekt 4 er et stort og komplekst prosjekt med betydelig risiko i gjennomføringen, ikke minst når det gjelder å automatisere et komplisert regelverk. Arbeids- og velferdsdirektoratet vil derfor også fremover vurdere risikoreduserende tiltak for å sikre at høyest prioritert funksjonalitet er på plass innenfor kostnadsrammen og målene for prosjektet.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet følger prosjektet tett med hensyn til gjennomføring, risiko og nødvendige tiltak underveis for å nå målene som er fastsatt i styringsgrunnlaget og mandatet til Arbeids- og velferdsdirektoratet.