Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1646 (2023-2024)
Innlevert: 02.04.2024
Sendt: 03.04.2024
Besvart: 08.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Et forslag til Nasjonal Transportplan ble nylig lagt frem av regjeringen, helt uten mål om jernbaneutbygging sør for Tønsberg.
Kan samferdselsministeren redegjøre for regjeringens holdning til den såkalte genistreken, altså sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, spesielt om regjeringen ser på det som realistisk at den blir bygget og i så fall når?

Begrunnelse

Forskere og eksperter har flere ganger advart mot Sørlandsbanens død, i alle fall hva gjelder persontrafikk. Den storstilte satsningen på motorveiutbygging under forrige regjering, i kombinasjon med manglende satsning på jernbane, gjør at Sørlandsbanen ikke lenger er konkurransedyktig på reisetid for mange reisende.
I mer enn 30 år har den såkalte genistreken, også kalt Grenlandsbanen, vært planlagt. En sammenkobling av Sørlands- og Vestfoldbanen vil vesentlig korte ned reisetid med jernbane i denne delen av landet. Store arealer i Agder og Telemark er til og med båndlagt med tanke på en slik utbygging. Den har flere ganger blitt lovet, men uten at noe skjer.
I forslaget til Nasjonal Transportplan, som regjeringen nylig la frem, var den derimot tatt helt ut. Da er det på sin plass å spørre hva regjeringens syn på dette prosjektet egentlig er.
I et klimaperspektiv er det nødvendig, frem mot 2030 og videre mot 2040, å vesentlig redusere innenriks flytrafikk mellom de største byene i Sør-Norge. Den mest nærliggende måten å få til det, er med jernbanen. Men da må reisetiden mellom de største byene ned. Forslaget til NTP inneholder imidlertid omtrent ingen slike tanker. I stedet legger NTP opp til en ensidig satsning på Stor-Oslo og det sentrale østlandsområdet, siden befolkningsgrunnlaget her er størst. Å strategisk bruke jernbane for å fase ut flytrafikk, slik Rødt ønsker, virker fremmed for regjeringen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Transportsystemet vil utfordres på en rekke områder i årene fremover. Mobilitets- og transportbehovet blir større, samtidig som kravene til areal- og energieffektivitet og klima- og miljøvennlig transport øker. Et viktig premiss for utviklingen av togtilbudet i planen i tråd med jernbanestrategien som presenteres i NTP 2025-2036 er derfor at jernbanen skal utvikles der den er det beste svaret på disse utfordringene.
Jernbanens viktigste rolle, er å sørge for miljøvennlig og kapasitetssterk transport inne og ut av de store byene og som klimavennlig transport av gods på lange strekninger. Her er det fremdeles store behov som må ivaretas først. Prioriteringene i NTP reflekterer denne strategien og styrker jernbanen og togtilbudet rundt Bergen, Trondheim og på Østlandet, i tillegg til kombitransporten. Et villere og våtere vær og stor slitasje på gammel infrastruktur har også medført at det er behov for å bruke betydelige midler på vedlikehold og fornyelse i denne NTPen.
Et annet viktig hensyn for prioriteringen som er gjort i NTPen, er at vi skal ferdigstille indre InterCity-satsingen på Østlandet til Fredrikstad. Regjeringen har samtidig varslet i NTP at den vil vurdere den videre utviklingen av intercity og fjerntogtilbudet fram mot neste NTP gjennom å raskt sette i gang en fjerntogstudie. En ev. realisering av Grenlandsbanen krever store investeringer i infrastruktur sør for Tønsberg mot Porsgrunn. Grenlandsbanen er ikke prioritert i Nasjonal transportplan 2025-2036, og må på lik linje med utviklingen av ytre IC, vurderes som del av fjerntogstudien.