Tobias Drevland Lund (R): Et forslag til Nasjonal Transportplan ble nylig lagt frem av regjeringen, helt uten mål om jernbaneutbygging sør for Tønsberg.
Kan samferdselsministeren redegjøre for regjeringens holdning til den såkalte genistreken, altså sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, spesielt om regjeringen ser på det som realistisk at den blir bygget og i så fall når?
Begrunnelse
Forskere og eksperter har flere ganger advart mot Sørlandsbanens død, i alle fall hva gjelder persontrafikk. Den storstilte satsningen på motorveiutbygging under forrige regjering, i kombinasjon med manglende satsning på jernbane, gjør at Sørlandsbanen ikke lenger er konkurransedyktig på reisetid for mange reisende.
I mer enn 30 år har den såkalte genistreken, også kalt Grenlandsbanen, vært planlagt. En sammenkobling av Sørlands- og Vestfoldbanen vil vesentlig korte ned reisetid med jernbane i denne delen av landet. Store arealer i Agder og Telemark er til og med båndlagt med tanke på en slik utbygging. Den har flere ganger blitt lovet, men uten at noe skjer.
I forslaget til Nasjonal Transportplan, som regjeringen nylig la frem, var den derimot tatt helt ut. Da er det på sin plass å spørre hva regjeringens syn på dette prosjektet egentlig er.
I et klimaperspektiv er det nødvendig, frem mot 2030 og videre mot 2040, å vesentlig redusere innenriks flytrafikk mellom de største byene i Sør-Norge. Den mest nærliggende måten å få til det, er med jernbanen. Men da må reisetiden mellom de største byene ned. Forslaget til NTP inneholder imidlertid omtrent ingen slike tanker. I stedet legger NTP opp til en ensidig satsning på Stor-Oslo og det sentrale østlandsområdet, siden befolkningsgrunnlaget her er størst. Å strategisk bruke jernbane for å fase ut flytrafikk, slik Rødt ønsker, virker fremmed for regjeringen.