Tobias Drevland Lund (R): Hvorfor er ikke landets antagelig dyreste veiprosjekt pr. meter, den nye tunnelen under regjeringskvartalet i Oslo, omtalt i forslaget til ny Nasjonal Transportplan?
Begrunnelse
Et forslag til Nasjonal Transportplan ble nylig lagt frem av regjeringen. En lang rekke infrastrukturprosjekter over hele landet er vurdert opp mot hverandre i prosessen i forkant. Noen er siden forrige plan forsvunnet helt ut, andre er foreslått utsatt, andre igjen er tatt inn i planen. En modell som beregner samfunnsøkonomisk lønnsomhet, eventuelt ulønnsomhet, står sentralt i disse vurderingene.
Men ett samferdselsprosjekt er ikke en gang omtalt i planen: Byggingen av ny Hammersborgtunnel på Ring 1 (Riksvei 162) i Oslo.
Målt pr meter tunnel det erstatter, og også målt pr. meter tunnel som skal bygges, er dette landets antagelig dyreste riksveiprosjekt pr. meter. Totalt skal det brukes et sted mellom 4 og 5 mrd. kroner på godt under en kilometer riksvei, hvis prosjekteringskostnader og kostnader til kjøp av Oslos gamle hovedbrannstasjon også regnes inn.
Oslo ba i fjor om at dette riksveiprosjektet ikke skulle bygges. Men regjeringen, med støtte fra Høyre og Frp, insisterte på at det var nødvendig. Heller ikke forslaget om å prøvestenge dagens tunnel, for å se om den egentlig trengs, fikk støtte av regjeringen. Dette riksveiprosjektet er aldri blitt vurdert etter de ordinære samfunnsøkonomiske vurderingskriteriene til SVV. Behovet for og nytten av utbyggingen er aldri blitt vurdert opp mot andre prosjekter, i konkurransen om å få en plass i NTP.
Både forrige og nåværende regjering har rett og slett latt dette prestisjeprosjektet snike i investeringskøen. At det ikke en gang omtaltes i forslaget til ny NTP, selv om både planen for utbygging og kostnadsvurderingen er klar, forsterker inntrykket av at dette veiprosjektet får særbehandling.