Sofie Marhaug (R): Hvilke nye grep vil statsråden ta for å kutte utslippene fra cruisenæringen?
Begrunnelse
Tall Dagens Næringsliv har gjennomgått viser at utslippene fra cruisetrafikk har tredoblet seg de siste ti årene. Det er sannsynlig at CO₂-utslippene fra cruiseskipene vil passere utslippene fra innenriks luftfart i år. I regjeringens klimastatus- og plan er det skissert hvilke virkemidler knyttet til sjøtransport som skal treffe cruisenæringen. Dette er CO₂-avgift, NOx-avgift, ENOVA-støtte, omsetningskrav, og krav til nullutslepp i verdensarvfjordene fra 2026. De fleste av disse tiltakene har vært til stede i flere og har tydeligvis ikke hjulpet så langt, utslippene har økt enormt. At slike virkemidler ikke er nok, er grunnen til at det kommer strengere krav til resten av sjøtransporten. Men i motsetning til dem har cruisenæringen ikke et lav- eller nullutslippskrav ventende, foruten lokalt i verdensarvfjorder. Jeg lurer derfor på om regjeringen nå vil ta noen nye grep for å få bukt med utslippene fra cruisenæringen, som bare har økt og økt.