Sofie Marhaug (R): Hvilke nye grep vil statsråden ta for å kutte utslippene fra cruisenæringen?
Begrunnelse
Tall Dagens Næringsliv har gjennomgått viser at utslippene fra cruisetrafikk har tredoblet seg de siste ti årene. Det er sannsynlig at CO2-utslippene fra cruiseskipene vil passere utslippene fra innenriks luftfart i år. I regjeringens klimastatus- og plan er det skissert hvilke virkemidler knyttet til sjøtransport som skal treffe cruisenæringen. Dette er CO2-avgift, NOX-avgift, ENOVA-støtte, omsetningskrav, og krav til nullutslepp i verdensarvfjordene fra 2026. De fleste av disse tiltakene har vært til stede i flere og har tydeligvis ikke hjulpet sålangt, utslippene har økt enormt. At slike virkemidler ikke er nok, er grunnen til at det kommer strengere krav til resten av sjøtransporten. Men i motsetning til dem har cruisenæringen ikke et lav- eller nullutslippskrav ventende, foruten lokalt i verdensarvfjorder. Jeg lurer derfor på om regjeringen nå vil ta noen nye grep for å få bukt med utslippene fra cruisenæringen, som bare har økt og økt.