Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1666 (2023-2024)
Innlevert: 05.04.2024
Sendt: 05.04.2024
Besvart: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Jeg er bekymret for næringstransportens fremkommelighet i perioden Ring 1 i Oslo er stengt.
Vil samferdselsministeren la utslippsfrie lastebiler og elektriske tunge kjøretøy over 12 tonn få tillatelse til å kjøre i kollektivfeltene mens stengingen av Ring 1 pågår, og dersom dette ikke er aktuelt, hvordan vil samferdselsministeren sikre at næringstransporten kommer frem og for å bidra at nasjonale og lokale transport- og klimamål oppfylles?

Begrunnelse

I forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal stenger Statens vegvesen (SVV) tunnelene på Ring 1 i Oslo i tre år fra og med sommeren 2024. Stengingen vil føre til økt trafikk på vegnettet og det er behov for å legge bedre til rette for framkommeligheten for kollektivtrafikken.
Statens vegvesen opplyser at de vil redusere feltkapasiteten på E18 fra Lysaker og på E6 fra Alnabru, slik at kapasiteten for biltrafikken reduseres inn mot sentrum for å unngå trafikkaos når Ring 1 midlertidig stenger. Samtidig skal elbiler ut av kollektivfeltene på de statlige riksveiene i Oslo for å prioritere og forbedre bussenes fremkommelighet. Statens vegvesen og Oslo kommune vil derfor fra 1. mai 2024 midlertidig fjerne adgangen for elbiler til å kjøre i kollektivfeltene i Oslo og Akershus i perioden tunnelene er stengt.
Det er imidlertid knyttet stor bekymring for næringstransport i perioden Ring 1 er stengt. Oslo kommune har foreslått et konkret tiltak for Samferdselsministeren, som ville ha lettet på utfordringen for næringstransporten samtidig som det bidrar til grønn omstilling av sektoren. Forslaget går ut på å la lastebiler på nullutslipp beholde plassen i kollektivfeltene disse tre årene. Dersom elektriske lastebiler og eventuelt lastebiler på biogass inviteres inn i kollektivfeltene på statlige veier under stengingen av Ring 1, er det hensiktsmessig at Oslo kommune gjør det samme på kommunale veier. Å la utslippsfrie lastebiler (el, hydrogen og eventuelt biogass) over 12 tonn få tillatelse til å kjøre i kollektivfeltene mens stengingen pågår er derfor en løsning.
Det vil være en håndsrekning til næringslivet, samtidig som det vil stimulere til en raskere overgang til nullutslippslastebiler. Slik overgang er nødvendig for at Oslo skal nå målet om å være en utslippsfri by i 2030, og det vil hjelpe regjeringen nå målet om 55 prosent utslippsreduksjon innen samme år. Det er foreløpig 115 utslippsfrie (elektriske) lastebiler over 12 tonn registrert i Oslo og 45 i Akershus. Selv med en kraftig økning i antall de tre årene stengingen pågår, vil utslippsfrie lastebiler i kollektivfeltene trolig i svært liten grad begrense bussens fremkommelighet.
Å tillatte el-lastebil i kollektivfelt ved stenging av Ring 1 kan derfor både sikre fremkommelighet for næringstranspo

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ring 1-prosjektet omfatter ombygging av Hammersborgtunnelen samt deler av Vaterlandstunnelen. Hovedformålet med prosjektet er å tilfredsstille sikkerhetskravene i nytt regjeringskvartal. Prosjektet finansieres over Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets budsjett, og gjennomføres av Statens vegvesen i nært samarbeid med Statsbygg.
Statens vegvesen har gjennomført modellberegninger som viser omfordeling av trafikk ved midlertidig stenging av Ring 1. Det går ca. 17 000 kjøretøy i døgnet i Hammersborgtunnelen i dag, og modellen viser at om lag 8-10 000 av disse overføres til Operatunnelen, og om lag 3-5 000 til bygatene nord for Ring 1 når tunnelen stenges, dersom det ikke innføres tiltak.
Operatunnelen har i dag en trafikkbelastning som er på kapasitetsgrensen, og Statens vegvesen vurderer det som nødvendig å begrense trafikken til sentrum for å kunne ta i mot den økte trafikken i tunnelen ved en midlertidig stenging av Ring 1 - for å sikre liv og helse ved alvorlige hendelser (f.eks. bilbrann) i tunnelen. Dette vil bli gjort ved å gjennomføre en samlet løsningspakke med tilfartsregulering til Operatunnelen, fjerning av adgang for elbiler i kollektivfeltene på riks- og europaveier i Oslo og Akershus samt utvidelse av kollektivfelt. Løsningspakken vil gi økte køer på innfartsårene, men bidra til bedre fremkommelighet for busstrafikken og få flere privatbilister til å reise kollektivt, sykle eller gå. Tiltakene vil samlet bidra til å redusere trafikknivået i Oslo sentrum.
I løsningspakken legges det opp til å omdisponere kollektivfeltene på E6 nord fra Hvam til Karihaugen og på E6 sør fra bygrensa til Skullerud til tungtrafikkfelt, slik at lastebiler over 7,5 tonn kan benytte dette feltet sammen med bussene. Det foreslås å omdisponere ett bilfelt til tungtrafikkfelt ved Furuset som en del av tilfartsreguleringen, noe som bedrer adkomsten til Alnabruterminalen for næringstransporten. Statens vegvesen vurderer videre å utvide tungtrafikkfeltene på en større del av E18/E6 der dette ikke er til vesentlig hinder for busstrafikken. Statens vegvesen vil samtidig vurdere å tillate utslippsfrie vogntog over 12 tonn i alle kollektivfelt på riks- og europaveier i Oslo og Akershus der dette ikke er til hinder for busstrafikken.
Statens vegvesen stenger Ring 1 midlertidig fra 1. juli 2024. I forkant av dette vil adgang for elbiler i kollektivfeltene på riks- og europaveier i Oslo og Akershus fjernes midlertidig fra 6. mai. Tilfartsregulering på E18 ved Lysaker og E6 ved Furuset innføres ca. en uke før stengingen av Ring 1. Statens vegvesen mener det er nødvendig å se effekten av disse tiltakene før utvidet adgang for tungbiler i kollektivfeltene eventuelt kan igangsettes høsten 2024.