Terje Halleland (FrP): Hvorfor vil statsråden gå bort fra en solid tradisjon i norsk landbruk om å ivareta den enkelte bonde som har gjort investeringer og lagt opp til en drift ut ifra gjeldene regelverk, når dette regelverket fra myndighetene sin side blir betydelig innskjerpet og gitt tilbakevirkende kraft (Som eksempler på dette kan en vise til endringer av regler rundt både melkekvoter, pelsdyrhold og kyllingprodusenter)?
Begrunnelse
Takk for svar på tidligere spørsmål om å ivareta bønder som har tilrettelagt drift og som har gjennomført store investeringer etter gjeldene regelverk for produksjon av gris, og sikre at disse ikke blir straffet av at nytt regelverk gis tilbakevirkende kraft. Det er svært beklagelig og noe underlig at statsråden er av den mening at endringene ikke gis med tilbakevirkende kraft og forklarer dette med 5 års overgangsordning. Det burde være allment kjent at investeringer av slik størrelsesorden, som har vært nødvendig i disse tilfellene, ikke kan forsvares med en 5 års overgangsordning. Tidligere endringer av konsesjonsregimer har alltid blitt kompensert i norsk landbruk. Det vil være svært ødeleggende for tilliten mellom bonde og myndigheter om det skapes usikkerhet om svekkelser i konsesjonsregime vil kompenseres. Det kan vel også stilles spørsmål om alle produsenter har fått med seg hvilke konsekvenser disse endringene vil ha for den enkelte.