Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1705 (2023-2024)
Innlevert: 09.04.2024
Sendt: 09.04.2024
Besvart: 16.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hva baserer statsråden påstanden om at det ikke er kapasitet til å bedre togtilbudet på strekningen Lier-Drammen-Kongsberg på?

Begrunnelse

I Buskerud er det et stort ønske om å få til to tog i timen til Hokksund og Kongsberg. I forslag til NTP står følgende: «Det er ikke kapasitet til å bedre togtilbudet på strekningen Lier-Drammen-Kongsberg, noe som også begrenser godstogtilbudet vest for Drammen». I en rapport utarbeidet av WSP fremkommer det at det er teknisk mulig med forskjellige varianter av to tog i timen til Hokksund/Kongsberg.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Dagens tilbud på strekningen Kongsberg-Drammen/Oslo er ett tog i timen i grunnrute, og to tog i timen i rushtid. Mulige tilbudsforbedringer til og fra Buskerudbyen er analysert i flere omganger de siste ti årene. Konklusjonen er at det med dagens infrastruktur på strekningen mellom Lier og Kongsberg ikke er kapasitet til å bedre togtilbudet uten større infrastrukturtiltak. Dette fremgår blant annet i en utredning gjennomført av daværende Jernbaneverket i 2016, der det ble vurdert hvilke tiltak som er nødvendige.

Norge skiller seg ut i Europa ved at vi har hele 93 pst enkeltspor. Vi kjører samtidig også svært mange tog på nettet og sliter derfor dessverre nå med redusert driftsstabilitet blant annet som følge av høy kapasitetsutnyttelse. Jernbanen er et komplekst system med mange avhengigheter, og endringer på enkeltstrekninger vil derfor kunne gi konsekvenser for øvrige deler av jernbanenettet. For å øke antall avganger er man avhengige av at dette passer inn i det store systemet. Det omfatter ikke bare øvrig trafikk med persontog, men også plass til godstog og tid til å gjennomføre vedlikehold i sporet med mer.

Spørsmålsstiller viser til en rapport utarbeidet av WSP hvor det fremkommer at det er teknisk mulig med forskjellige varianter at to tog i timen til Hokksund/Kongsberg. Ifølge Jernbanedirektoratet, bygger WSPs utredning på andre forutsetninger enn de som ligger til grunn for arbeidet med NTP, noe som også påvirker konsulentselskapets konklusjoner. WSP tar blant annet ikke hensyn til øvrig prioritert tilbudsutvikling i jernbanenettet og fordeling av ruteleier.