Skriftlig spørsmål fra Henrik Asheim (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1761 (2023-2024)
Innlevert: 12.04.2024
Sendt: 15.04.2024
Besvart: 23.04.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Henrik Asheim (H)

Spørsmål

Henrik Asheim (H): Hvordan skal statsråden følge opp anbefalingene Nav har fått etter at Oslo Economics og Frischsenteret kartla hvordan Nav følger opp personer som mottar sosialhjelp?

Begrunnelse

Oslo Economics og Frischsenteret har gjennomført en kartlegging av NAVs tjenestetilbud til sosialhjelpsmottakere. De har undersøkt blant annet kartlagt bruken av aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Alle som kan jobbe skal få mulighet til det. Denne regjeringen legger arbeidslinja til grunn i arbeids- og velferdspolitikken.
Kommunene fikk i 2017 en plikt til å stille vilkår om aktivitet overfor mottakere av økonomisk stønad som er under 30 år. Formålet med vilkår om aktivitet er å styrke den enkeltes muligheter for overgang til arbeid, utdanning eller å bli selvforsørget på annen måte enn ved økonomisk stønad.
En evaluering av lovendringen viste stor variasjon i hvordan NAV-kontorene arbeider med denne oppgaven. Forskerne konkluderte med at aktivitetsplikten bidrar til bedre oppfølging av brukergruppen, men også at det er en generell og betydelig mangel at få NAV-kontor evner å gi meningsfull og velegnet aktivitet til hele bredden av brukergruppen.
Jeg er opptatt av at aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere under 30 år skal ha et innhold som bidrar til at den enkelte kommer i arbeid og blir selvforsørget.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet ba som ledd i oppfølgingen av evalueringen av aktivitetsplikten Arbeids- og velferdsdirektoratet ta initiativ til en kartlegging av tiltak og tjenester til sosialhjelpsmottakere. Oslo Economics har i samarbeid med Frischsenteret gjennomført kartleggingen.
Kartleggingen er basert på en spørreundersøkelse sendt til 25 prosent av NAV-kontorene i norske kommuner, en casestudie blant åtte kommuner/bydeler, intervjuer med brukere og brukerrepresentanter samt supplerende statistikk og dokumentasjon. Den viser eksempler på kommuner med gode og brede oppfølgings- og aktivitetstilbud til denne gruppen, men også at mange kommuner har lite hensiktsmessige eller ingen kommunale aktivitetstilbud til sosialhjelps¬mottakere. Det gis avslutningsvis i rapporten flere anbefalinger til videre oppfølging.
NAV-kontoret er et partnerskap mellom stat og kommune. Dette innebærer at stat og kommune har felles ansvar for driften av NAV-kontoret, og skal sikre et samordnet og godt tilgjengelig tjenestetilbud for kommunens innbyggere. 
Kommunene har ansvar for å tilby sosiale tjenester, herunder økonomisk stønad, etter sosialtjenesteloven i NAV-kontoret. Formålet med loven er blant annet å fremme økonomisk og sosial trygghet, bedre levekårene for vanskeligstilte, fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet, og bidra til å forebygge sosiale problemer.
Kommunens plikt til å stille vilkår om aktivitet til sosialhjelpsmottakere under 30 år innebærer at det må kunne tilbys lavterskel aktivitetstiltak for personer som har arbeid som et langsiktig, men usikkert mål, og arbeidsrettede aktiviteter for personer som har arbeidsevne, men som har behov for å vedlikeholde sin kompetanse i påvente av et egnet arbeidstilbud. Mellom disse ytterpunktene vil det være behov for ulike grader av tilrettelagte og kompetanse-hevende eller kvalifiserende aktivitetstiltak.
Arbeids- og velferdsdirektoratet skal i rollen som fagdirektorat for de kommunale sosiale tjenestene legge til rette for at kommunene kan ivareta sitt ansvar på en god måte. Direktoratet er derfor i tildelingsbrevet for 2024 gitt i oppdrag å vurdere og foreslå hvordan man kan arbeide videre med å styrke kvaliteten i arbeidet med aktivitetsplikten for sosialhjelps¬mottakere under 30 år. Dette med utgangspunkt i den foreliggende kartleggingen av tjenester og tiltak til sosialhjelpsmottakere gjennomført av Oslo Economics og Frischsenteret.
Jeg vil understreke viktigheten av dette arbeidet, og vil når tilbakemeldingen fra Arbeids- og velferdsdirektoratet foreligger ta initiativ til en dialog med kommunesektoren om videre oppfølging.