Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1774 (2023-2024)
Innlevert: 16.04.2024
Sendt: 16.04.2024
Besvart: 23.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Hvilke krav stilles til Vys avvikshåndtering når de etter planen overtar Flytogets ruter senest i 2028, og hvordan har statsråden tenkt å sikre at det oppleves trygt for flyreisende å reise med Vy når de skal rekke et fly?

Begrunnelse

Vinteren har vært preget av forsinkelser og innstillinger på jernbanen. Dette skyldes i stor grad feil på infrastrukturen og værmessige forhold. Men når avvik oppstår er det ulike måter å håndtere dette på, og det har denne vinteren vært veldig tydelig at Vy og Flytoget håndterer avvik svært forskjellig. På dager hvor det har vært full stopp eller tilnærmet full stopp i togtrafikken i Oslo-området, har Vy brukt lang tid på å komme ut med informasjon om alternativ transport til sine passasjerer – og å få på plass alternative transportløsninger. Mens Flytoget har vært raskt ute med informasjon og å få sin passasjerer frem til flyplassen. Forskjellen mellom Vy og Flytogets avvikshåndtering har vært omtalt i media en rekke ganger denne vinteren. Senest den 25. mars, da mediene beskrev kaotiske tilstander på Gardermoen på morgenen, hvor Vy verken ga informasjon eller sørget for alternativ transport. For de reisende er det avgjørende at man rekker frem i tide til det man skal. Da er en effektiv avvikshåndtering svært viktig for kundeopplevelsen og om man i det hele tatt tar sjansen på å velge å reise med tog. Det er verdt å merke seg i den sammenhengen at Vy er en av landets største busselskap, noe det ikke later til at Vy tog klarer å dra nytte av i kritiske situasjoner.

Det er interessant hva statsråden mener om standarden på Vys avvikshåndtering, og hvilke krav som er stilt til avvikshåndtering i Vys kontrakt for persontogtransport på Østlandet, sammenlignet med den standarden Flytoget har i dag.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I avtalen mellom staten og Vy om drift av togtilbudet på Østlandet er det et tydelig krav om at Vy, uavhengig av årsak, skal stille med alternativ transport dersom det gjelder en innstilt avgang som har frekvens sjeldnere enn hver halvtime. Tilfeller der Vy ikke tilfredsstiller dette kravet vil medføre at statens utbetalinger til selskapet blir redusert.
Jeg har en klar forventning om at Vy følger opp sine forpliktelser i trafikkavtalen med staten, og at selskapet har fokus på å levere gode tjenester til de reisende.
Vy har i dag 14 linjer på Østlandet. Vy påpeker at selskapet tilstreber å gi samtlige kunder en best mulig opplevelse når store avvik skjer ved å skaffe tilstrekkelig kapasitet med taxi og busser. Det er imidlertid slik at antall passasjerer som rammes ved store avvik i rush er så stort at det ikke er nok busser og taxier tilgjengelig til å hjelpe alle. Dette er svært uheldig, men kostnaden ved å ha busser i beredskap for alle kundene på Østlandet ville vært uforholdsmessig høy.
For passasjerer som skal rekke fly, kan forsinkelser eller innstillinger ha større konsekvenser enn for andre passasjerer. Når tilbringertjenesten blir integrert, ønsker derfor Vy å sikre avviksløsninger, som ivaretar høy beredskap for reisende som skal til Oslo Lufthavn. Vy ønsker å videreføre flere av de løsningene som Flytoget tilbyr sine kunder i dag og de vurderer at Flytogets avviksberedskap er overførbar til Vys fremtidige tilbringertjeneste. I tillegg vil Vy se på nye løsninger. Selskapet vurderer blant annet en egen beredskapsavtale med busser til og fra Gardermoen, mulighet for taxi-rekvisisjon i Vy-appen og andre løsninger som kan gi kunden verdi i en avvikssituasjon.
Vy har i dag en reisegaranti for passasjerer som ikke rekker flyet til Torp lufthavn og Oslo Lufthavn på grunn av forsinkelser i togtrafikken. Betingelsene finnes på Vy sine nettsider under pkt. 6A: https://www.vy.no/vilkar-og-personvern/reisevilkar#item-2b711776cfed. Ifølge Vy gir selskapets reisegaranti i praksis samme rettigheter til ny flybillett som Flytogets reisegaranti. Flytoget booker også om billetten for kundene, noe Vy ikke gjør i dag, men dette er noe Vy tar sikte på å videreføre når tilbringertjenesten integreres i det øvrige togtilbudet .
Når det gjelder din kommentar om at Vy tog i kritiske situasjoner ikke later til å nyttiggjøre seg konsernets busser, vil jeg påpeke at Vy er omfattet av forsyningsforskriften og lov om offentlig anskaffelser. Selskapet må derfor konkurranseutsette busstjenester, og behandle Vy Buss AS som en leverandør på lik linje med andre bussleverandører.