Skriftlig spørsmål fra Lene Westgaard-Halle (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1775 (2023-2024)
Innlevert: 16.04.2024
Sendt: 16.04.2024
Besvart: 26.04.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre

Lene Westgaard-Halle (H)

Spørsmål

Lene Westgaard-Halle (H): Viser til statsrådens svar på spørsmål nr. 1586 (2023-2024) om offentliggjøring av markedsandelen til de tre største dagligvareaktørene.
Vil statsråden vurdere en tilsvarende kartlegging og tilgjengeliggjøring av informasjon om dagligvareleverandørene?

Begrunnelse

Maktkonsentrasjonen i norsk dagligvarebransje er høy, og spesielt dagligvareleddet får mye oppmerksomhet knyttet til dette. Samtidig er oppmerksomheten om maktkonsentrasjonen og markedsandelene i leverandørleddet langt mindre. Prisen på dagligvarer ut til forbruker påvirkes av faktorer i hele verdikjeden. For både myndigheter, Stortinget og forbrukere vil det dermed være hensiktsmessig å kunne følge utviklingen og få markedsinformasjon om hele verdikjeden, og hvordan de virker sammen. Fra før vet vi at Norge har færre leverandører enn andre tilsvarende land. I følge Emendors siste oversikt over driftsmarginer i dagligvarebransjen, har flere sentrale leverandører driftsmarginer opp mot 20%.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Regjeringen er opptatt av å bidra til økt åpenhet om forholdene i dagligvarebransjen. At vi har god informasjon om forholdene i bransjen er viktig for en kunnskapsbasert debatt, og for å vurdere tiltak for å styrke konkurransen i verdikjeden for mat og dagligvare. Regjeringen har derfor tatt initiativ til flere utredninger og kartlegginger som skal bidra til økt innsikt om ulike forhold i bransjen.

På oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet gjennomfører Konkurransetilsynet undersøkelser av marginer og lønnsomhet i verdikjeden for mat og dagligvarer. Disse undersøkelsene vil gi oss økt informasjon om hvilke marginer de ulike delene av verdikjeden har, og oppdatert informasjon om lønnsomheten i de ulike leddene i verdikjeden. Med denne informasjonen vil vi ha bedre forutsetninger for å vurdere konkurranseforholdene i leverandørleddet. Også kartleggingen av selskapsstrukturer, EMV (egne merkevarer) og andre merkevarekategorier vil gi nyttig informasjon om forholdene innenfor, og mellom, de ulike leddene i verdikjeden.

Å kartlegge dagligvareleverandørenes markedsandeler vil være betydelig mer utfordrende enn å kartlegge markedsandelene til dagligvarekjedene. Dagligvareleverandørene leverer svært mange ulike varelinjer, og konkurrerer dermed i flere ulike produktmarkeder. Å kategorisere varelinjene inn i ulike produktmarkeder vil kreve omfattende og vanskelige analyser, og være meget ressurskrevende.

Ressursbehovet og utfordringene forbundet med å kartlegge leverandørenes markedsandeler, tilsier imidlertid at tiltaket som representanten etterspør ikke bør prioriteres på nåværende tidspunkt. Regjeringen har i lang tid prioritert arbeidet med konkurranseforholdene i dagligvarebransjen høyt, og har iverksatt mange tiltak der formålet er å legge til rette for bedre konkurranse i bransjen. Dette arbeidet vil fortsette med samme høye prioritet framover.