Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1794 (2023-2024)
Innlevert: 17.04.2024
Sendt: 18.04.2024
Besvart: 24.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Kan statsråden redegjøre for status for vedtak 634?

Begrunnelse

Ved Stortingets behandling av Meld. St. 10 (2022–2023) Bærekraftig og sikker luftfart – Nasjonal luftfartsstrategi ble følgende vedtatt:
Vedtak 634
Stortinget ber regjeringen lage en plan for hvordan FOT-rutene skal håndteres dersom det ikke blir mulig å erstatte dagens rutefly.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I statsbudsjettet for 2024 varslet regjeringen at den ville komme tilbake til oppfølgingen av vedtaket i Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP). I Meld St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025–2036 er vedtaket ytterlige omtalt i forbindelse med regjeringens arbeid med innfasingen av ny teknologi i luftfarten.

I NTP påpekes det at det regionale flyrutetilbudet er avgjørende for å sikre befolkningen i hele landet tilgang til offentlige tjenester, som for eksempel sykehus, og for effektive arbeids- og privatreiser. Dersom det regionale flyrutetilbudet skal opprettholdes på lengre sikt, og bidra til oppnåelsen av nasjonale og internasjonale klimamål, er det også viktig at fremtidsrettede alternativer er på plass i tide. Vedtak 634 er derfor en viktig premiss i det videre arbeidet med innfasing av ny teknologi innenfor den avsatte økonomiske rammen i NTP og den pågående kartleggingen av markedet og teknologiutviklingen. Samtidig presiseres det i NTP at det i dag er lite som tyder på at det ikke vil være tilgjengelige alternativer basert på enten ny eller konvensjonell teknologi når dagens flyflåte på kortbanenettet sannsynligvis fases ut i tidsrommet 2035–2040.

På denne bakgrunn er ikke det sentrale spørsmålet videre «om» det ikke er mulig å erstatte dagens rutefly på FOT-rutene, men «hvordan» vi gjør dette på en mest mulig hensiktsmessig måte. Viktige elementer i det videre arbeidet vil blant annet være å se på begrensinger og utviklingsmuligheter knyttet til lufthavninfrastrukturen, teknologiutviklingen, mulighetsrommet for alternative konvensjonelle fly og kombinasjoner av alternativ transport til andre lufthavner og destinasjoner.