Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1795 (2023-2024)
Innlevert: 18.04.2024
Sendt: 18.04.2024
Besvart: 24.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Betydelige deler av trafikken på E6 går i dag gjennom Levanger sentrum.
Vil samferdselsministeren vurdere bedre skilting på E6 ved vegkryssene Halsan, Heir og Mule, slik at denne trafikken dirigeres utenom bykjernen og frem til sitt bestemmelsessted på henholdsvis nordsiden og sørsiden av byen?

Begrunnelse

Ifølge opplysninger gitt i forbindelse med utarbeidelse av den nye gatebruksplanen for Levanger sentrum ble det opplyst at den mest trafikkerte strekningen av Kirkegata i Levanger per 28.03.2012 hadde en ÅDT på 12000 biler.
Til sammenligning var ÅDT på E6, på strekningen mellom Heir og Magneten, 13200 ÅDT. Mye av trafikken gjennom Levanger sentrum er gjennomgangstrafikk.
Redusering av gjennomgangstrafikken kan gjøres gjennom å sette opp skilt ved Mulekrysset, Okkenhaugkrysset og Magneten for å dirigere unødvendig gjennomgangstrafikk utenom byen.
Nordgående trafikk som skal til Røstad og Trekanten kan for eksempel kjøre av på Heir, i stedet for å ta av på Halsankrysset og kjøre gjennom byen. Dette forutsetter skilting ved Magneten og Heir. Likedan kan det skiltes bedre til Sykehuset Levanger og Moan slik at man kan dirigere sørgående trafikk videre langs E6 fra Mulekrysset til Halsankrysset, slik at de som kommer nordfra og skal til sykehuset eller Moan tar av ved Halsankrysset i stedet for å kjøre gjennom byen. Gjennomgangstrafikken og tungtrafikken må i større grad dirigeres utenom sentrum av Levanger by. Bedre skilting, med for eksempel anvisning til henholdsvis Levanger sør og Levanger nord på E6, kan være en praktisk og konstruktiv måte å løse dette problemet på. Mye av trafikken gjennom Levanger sentrum i dag er gjennomgangstrafikk som like godt kunne brukt E6 som sin hovedvei – alt etter om de skal på nordsiden eller sørsiden av Levanger by.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen har god oversikt over trafikken på E6 og i Levanger sentrum. Den seneste trafikkanalysen fra 2021 viser at kun en begrenset del (ca. 16 %) av trafikken i Kirkegata er gjennomgangstrafikk med start- og sluttpunkt utenfor Levanger sentrum, mens en betydelig del (ca. 55 %) er trafikk med start eller mål inne i Levanger sentrum. Om lag 29 % av trafikken er intern trafikk i sentrum.

Det er i dag omfattende fartsdempende tiltak i Levanger sentrum; fartsgrensesone 30 km/t, mange gangfelt (hvorav flere opphøyde), innsnevringer og lyskryss. Det er stor sideaktivitet og mange fotgjengere, slik at mange søker å unngå kjøring i Levanger sentrum dersom mulig. Trafikkanalysen bekrefter dette.

Ytterligere veivisningsskilting antas å ha begrenset effekt på gjennomgangstrafikken i Levanger sentrum. Statens vegvesen vil imidlertid vurdere muligheten for å supplere skiltingen nordfra, i «Mule-krysset» med et sykehussymbol. Dette kan bidra til at flere trafikanter nordfra veiledes til raskeste vei til sykehuset som går via E6 og krysset ved Branes. Dette er imidlertid noe som må vurderes i en helhet, samt opp mot gjeldende skiltnormal (håndbok N300).