Skriftlig spørsmål fra Irene Ojala (PF) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1813 (2023-2024)
Innlevert: 19.04.2024
Sendt: 19.04.2024
Besvart: 30.04.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Irene Ojala (PF)

Spørsmål

Irene Ojala (PF): Ser statsråden behovet for forbedringer i pasientreisers praksis og for en vurdering av flyruteendringenes effekter for pasientreiser, og kan statsråden opplyse om når regjeringen planlegger å komme til Stortinget med saken?

Begrunnelse

Norge er et langstrakt land, og det er spesielt store avstander i Finnmark. De fleste finnmarkinger er avhengig av Pasientreiser når de skal til lokalsykehus eller til universitetssykehuset i Tromsø for undersøkelse og behandling. Mange steder i Finnmark, som for eksempel i Pasvik, Neiden, Karasjok, Kautokeino og rundt Vardø er det lange transportetapper før pasienten kommer til en flyplass. I mange tilfeller virker det som at Pasientreiser utøver for lite skjønn, særlig med hensyn til vær og føreforhold i Finnmark.

En kreftpasient fortalte nylig i iFinnmark om en pasientreise på 22 timer fra Sirma i Tana kommune til kontroll på UNN Tromsø.
Pasienten presiserer at dette var en mye lenger og tøffere reise enn andre pasientreiser hun har gjennomført, men hun forteller om denne lange og tappende reisen for å få fram at folk sliter med så store reiseavstander. Hun peker på at sentralisering av helsetjenester fører til svært lange pasientreiser, og at Pasientreiser må velge billigst mulige reisemåte.

Eirik Palm, kommunikasjonssjef for Finnmarkssykehuset HF, peker i sin kommentar også på Pasientreiseforskriften og endringene i flyrutene som ble iverksatt 1. april.
Han viser til kapasitetsutfordringer på flere strekninger, reduksjon i rutetilbudet, og økte kostnader på de mest gunstige reiserutene.
Han viser til at det som fungerer godt i sentrale strøk med små avstander og godt utbygd infrastruktur og kollektivtilbud, ikke nødvendigvis fungerer like godt i rurale strøk med lang reisevei og få alternativer og avganger. Videre at Finnmarkssykehuset HF generelt er bekymret for at pasientenes behov ikke er tilstrekkelig ivaretatt i den nye rutetabellen. I tillegg fører høye priser på kommersielle ruter til begrensninger i de reisetilbudene som kan tilbys pasientene.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Staten kjøper som kjent flyruter, de såkalte FOT-rutene, der markedet alene ikke kan gi et kommersielt tilbud. En stor del av FOT-rutene er i Nord-Norge og Finnmark spesielt. FOT-rutene er avgjørende for å sikre befolkningen i hele landet tilgang til helsetjenester, utdanning og andre offentlige tjenester, effektive arbeidsreiser, privatreiser, muligheter for utvikling av reiselivsnæringen og frakt av post og tidskritiske varer. Pasientreiser er en viktig brukergruppe av FOT-rutene. Regjeringen har nylig sikret at maksprisen på billettene på FOT-rutene aldri blir høyere enn et visst nivå, som varierer mellom ca. 400 og 1 500 kr, avhengig av lengden på ruten.
I forberedelsene til kjøpet av dagens FOT-ruter, har det vært gjennomført grundige prosesser tilbake til 2022. Det har blant annet vært egne innspillsrunder og en egen høring av en ekstern transportfaglig utredning. Helseforetakene involveres via fylkeskommunene i alle innspillsrunder før utlysning av ny kontraktsperiode. Før fastsettelsen av det endelige ruteprogrammet har operatørene også innhentet synspunkter fra blant annet kommuner, fylkeskommuner, lufthavnoperatør og helseforetak - for å best mulig tilrettelegge rutetidene til lokale ønsker, innenfor avtalens rammer.
I mange kommuner i Finnmark er det stor avstand til sykehus, med tilsvarende lange og utfordrende reiser for pasientene. Helse Nord RHF har opplyst at de jobber for et rutetilbud som gjør det mulig å få pasientene til og fra behandling i løpet av samme dag. Noen ganger er likevel overnatting i forkant eller etterkant av behandling nødvendig.
Helse Nord RHF opplyser at helseforetakenes praksis for rekvirerte pasientreiser følger pasientreiseforskriften, og at man tilrettelegger for enkelte pasienters individuelle behov der dette attesteres fra behandler. Praksis vil nødvendigvis også påvirkes av de mulighetene og begrensningene som ligger i lokale forhold som rutetilbud, geografi m.v. Pasienter som må starte reisen før kl. 05.00 får tilbud om å reise dagen før, jf. felles nasjonal praksis som er basert på føringer fra Statsforvalteren, og vil da få støtte til overnatting etter sats. Helse Nord RHF påpeker at dersom den aktuelle pasienten som nevnes i spørsmålets begrunnelse ikke har fått slikt tilbud, er dette å anse som et avvik fra gjeldende rutiner.
Som det pekes på i begrunnelsen for spørsmålet, har Finnmarkssykehuset HF uttrykt at noen av endringene i FOT-rutene fra 1. april i år har vært uheldige for foretaket og pasientenes reisemuligheter i fylket.
Helse Nord RHF opplyser imidlertid at det har vært endringer i flyrutetilbudet flere steder i landsdelen og at de følger situasjonen nøye i hele Nord-Norge. De vil orientere Helse- og omsorgsdepartementet om utfordringer i pasienttransporten når helseforetakene har samlet tilstrekkelig erfaring med effekten av ny ruteplan for FOT-rutene. Helse Nord RHF er oppmerksom på at kapasitetsutfordringer kan oppstå når maksprisene på FOT-rutene er halvert og etterspørselen ventes å øke.
Helseforetakene i Nord-Norge, inkludert Finnmarkssykehuset HF, er en stor innkjøper av
flyreiser og er i løpende dialog med flyselskapene som opererer i landsdelen. Det er dessuten en god dialog mellom Samferdselsdepartementet og Helse- og omsorgs-departementet i forbindelse med gjennomføring av statens kjøp av FOT-ruter, hvor også Helse Nord RHF trekkes inn for å søke og ivareta deres behov. Problemstillinger knyttet til pasientreiser følges også opp i den kontinuerlige kontaktdialogen Samferdselsdepartementet har med FOT-operatørene, innenfor rammene i avtalen, bevilgede midler og tilgjengelig flykapasitet.