Erlend Larsen (H): Hvilke typer tjenester ser Avinor for seg at de kan rasjonalisere eller konkurranseutsette for å gjøre driften mer effektiv og rimelig?
Begrunnelse
Haugesund, Sandefjord og Stord lufthavner har en betydelig mer effektiv drift enn Avinors lufthavner av tilsvarende størrelse.
Haugesund lufthavn reduserte kostnadene sine med 20 prosent etter at det lokale eierskapet tok over driften fra Avinor.
Avinor har store kostnader, mange ansatte og utfører mange tjenester. Med en god organisering og et godt lederskap er det mulig å kutte kostnader verdt et betydelig beløp. Norske flyselskaper har betydelige kostnader, samtidig som de står foran store investeringsbehov for å klare det grønne skiftet. Skal de få til dette må de drifte egen organisasjon effektivt, samtidig som bla Avinor må driftes effektivt for å holde flyselskapenes kostnader nede.
I Meld. St. 10 (2022 – 2023) Melding til Stortinget Bærekraftig og sikker luftfart - Nasjonal luftfartsstrategi hevdes det at norske avgifter er lavere enn sammenlignbare flyplasser (figur 6.4). Dersom en tar bort fiskale avgifter og konsentrerer seg om avgiftene Avinor henter inn, vil en se at Norge er dyrest på security. Terminal navigeringsavgift er også høyest på OSL.
Likegyldig av hvor det er rimeligst eller dyrest vil det alltid være behov for å finne rimeligere og mer effektive løsninger. Slik er det i alle organisasjoner som har satt seg over tid, noe eksempelet fra Haugesund viser.