Bård Hoksrud (FrP): Er statsråden enig i at det er dobbeltmoralsk at politikere som støtter det strenge alkoholregelverket selv reklamerer for alkohol i sosiale medier?
Begrunnelse
Ifølge en sak i Nettavisen 14. april har Arbeiderpartiet lagt ut en video i sosiale medier der statsminister Jonas Gahr Støre får overrekt et påskeegg som inneholdt en boks med makrell i tomat og en flaske Jägermeister.
Spørsmålsstiller vil understreke at jeg selvsagt ikke reagerer på at statsministeren fikk en boks med tomat. Det er et sunt og næringsrikt pålegg , som jeg selv jevnlig spiser. I utgangspunktet reagerer jeg heller ikke på at han fikk en flaske Jägermeister, selv om jeg har hatt noen negative erfaringer med å drikke det.
Det jeg reagerer på er at det fremstår dobbeltmoralsk, når Helsedirektoratet og andre offentlige myndigheter over lengre tid har drevet klappjakt på ulike brudd på alkoholregelverket som fremstår som rigid og firkantet. Dette rammer særlig norske produsenter av alkoholholdig drikke, som i motsetning til utenlandske produsenter ikke får informere om egen virksomhet og sine produkter på sosiale medier.
I saken til Nettavisen uttaler avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet at posten med statsministeren og påskeegget nok ikke er reklame i alkohollovens forstand. Jeg skulle gjerne hatt statsrådens vurdering av det, og om han forstår at det kommer påstander om dobbeltmoralisme når norske aktører har fått bøter fordi de selv eller deres kunder har brukt emojier som kan assosieres med alkohol på deres sider i sosiale medier.
Spørsmålsstiller viser avslutningsvis til at Frp fremmet et representantforslag om en næringsvennlig, modernisert og forbrukervennlig alkoholpolitikk i fjor, som dessverre regjeringspartiene stemte mot.