Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1846 (2023-2024)
Innlevert: 23.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Besvart: 03.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Det er et problem at mange kommuner mangler nødvendig tilrettelegging av svømme-, selvberging- og livredningsopplæring for elever som ikke tåler klorvann. Opplæringen i svømming, selvberging og livredning er en essensiell del av kroppsøvingsfaget og en rettighet nedfelt i opplæringsloven.
Hva gjør statsråden for å sikre at alle barn får den svømmeundervisningen som opplæringsloven sier at de har krav på?

Begrunnelse

Opplæringsloven slår fast at alle elever har rett til svømme-, selvberging- og livredningsopplæring, og det er felleskapets ansvar, inkludert skoleeier, å sikre at alle elever får tilgang til denne opplæringen. For at den rettigheten skal innfris så må undervisningen tilpasses ulike behov, inkludert hensyn til elever som ikke tåler klorvann på grunn av allergi, eksem, astma eller annen sykdom. Da det er skoleeiers ansvar å tilrettelegge for alternative svømmebasseng eller metoder som ikke involverer klorvann, slik at alle elever kan nå kompetansemålene.
Mangelen på nødvendig opplæring kan føre til alvorlige konsekvenser for elevene, inkludert økt risiko for drukning og manglende evne til å håndtere nødsituasjoner i vann. Videre er det viktig å understreke at det er umulig for foreldre å kompensere for mangelen på skolebasert opplæring innenfor gjeldende permisjonsregler. I tillegg kan variasjonen i årstider og værforhold gjøre det utfordrende å tilby opplæring utendørs. Det er derfor avgjørende at det blir tatt helt nødvendige skritt for å sikre at alle elever, inkludert de som ikke tåler klorvann, får tilgang til svømme-, selvberging- oglivredningsopplæring av høy kvalitet og i tråd med opplæringsloven.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Gjennom læreplanene setter nasjonale myndigheter mål for hvilken kompetanse elevene skal nå i de ulike fagene. Hvordan elevene skal nå disse målene, er det som hovedregel skolen og lærerne som bestemmer. På denne måten legger læreplanene til rette for at lærerne kan tilpasse opplæringen til for eksempel ulike elevgrupper, ulike aldre og ulike forutsetninger.
Nasjonale myndigheter styrer derfor heller ikke hvordan eller hvor svømmeopplæringen skal gjennomføres i praksis, utover at det skal skje i vann. For mange elever vil svømmeopplæringen for det meste foregå i basseng innendørs, men svømmeopplæring kan også gis ute. Skoleeier plikter å gi elevene den opplæringen de har krav på, og de har ansvar for at skolene har den kompetansen og de ressursene de trenger for å gjennomføre opplæringen i tråd med kompetansemålene i læreplanen. Dette gjelder også svømmeopplæringen, som er en del av kroppsøvingsfaget. Skoleeier har også ansvar for å sørge for at elever som trenger ekstra oppfølging og tilrettelegging for å nå kompetansemålene, får det.
Det er gjennom flere år satset på svømming i skolen. Den nye læreplanen i kroppsøving, som trådte i kraft høsten 2020, stiller tydelige og ambisiøse krav til svømmeopplæringen. Alle skoler skal også gjennomføre ferdighetsprøven i svømming. Formålet med ferdighetsprøven er å styrke svømmeopplæringen slik at elevene blir svømmedyktige innen 4. trinn. Det finnes også en nettressurs, svommedyktig.no, som gir råd, veiledning og konkrete forslag til hvordan svømme-, selvberging- og livredningsopplæringen kan gjennomføres.
Jeg vil avslutningsvis vise til at lokale folkevalgte har god kunnskap om og nærhet til lokale forhold og derfor er de beste til å prioritere kommunenes ressurser. For regjeringen er det en viktig oppgave å bidra til god og forutsigbar kommuneøkonomi. I 2024 fikk kommunesektoren en vekst i frie inntekter på om lag 6,4 milliarder kroner. Veksten er fordelt med om lag 5,1 milliarder til kommunene og 1,3 milliarder kroner til fylkeskommunene. Dette sikrer at sektoren får dekket økte kostnader til demografi og pensjon, i tillegg til noe økt handlingsrom til utbygging av tjenestetilbudet.