Skriftlig spørsmål fra Turid Kristensen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1850 (2023-2024)
Innlevert: 24.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Besvart: 02.05.2024 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Turid Kristensen (H)

Spørsmål

Turid Kristensen (H): Frivillige organisasjoner som tidligere fikk innvilget momskompensasjon har i økende grad fått avslag. Begrunnelse: Aktiviteten har kommet det offentlige til gode. Statsråden varslet at forslag til justeringer i ordningen vil sendes på høring sommeren 2024.
Når forventer statsråden at ev. endringer vil tre i kraft, dersom dette ikke skjer innen neste tildeling, vil statsråden sørge for at denne tildelingen enten vil kunne skje etter tidligere regler eller at behandlingen av søknadene utsettes til ev. endringer har trådt i kraft?

Begrunnelse

Frivillige aktører som Fontenehusene og Hopeful har fått avslag på sine søknader om momskompensasjon, i motsetning til tidligere års søknader. Avslagene har vært begrunnet med at deres virksomheter også kommer det offentlige til gode.

Bakgrunnen for at stadig flere frivillige organisasjoner har fått avslag på sine søknader om momskompensasjon synes å være forskriftsendringen i 2019, noe som fremstår som en utilsiktet konsekvens av endringen. Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmet i derfor i Innst. 14 S (2023-2024) følgende forslag:

«Regjeringen bes vurdere justeringer i forskrift om merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner for å sikre at flere humanitære organisasjoner igjen kan inkluderes som søknadsberettiget i ordningen. Konkret må det sees på ordlyden om at det ikke gis kompensasjon til virksomhet som kommer ‘offentlige oppgaver til gode’, jf. forskriften § 3 tredje ledd, bokstav f, og videre at det ikke gis kompensasjon til virksomhet som det offentlige kan ‘påvirke eller legge føringer for’, jf. § 3 tredje ledd, bokstav e.»

Forslaget var begrunnet med at man må sørge for et enkelt regelverk som sikrer forutsigbar og rettferdig finansiering til både små og store organisasjoner innen ideell og frivillig sektor. Forslaget fikk dessverre ikke flertall, men statsråden har som nevnt informert om at forslag om justeringer i ordningen for momskompensasjon for frivillige organisasjoner vil bli sendt på høring sommeren 2024 og at avgrensning mot offentlige oppgaver vil bli et sentralt tema i det videre arbeidet med ordningen.

Spørsmålsstiller deler organisasjonenes bekymring for de økonomiske konsekvensene dette allerede har fått og hva dette innebærer for den videre driften av det viktige arbeidet de utfører. EY-rapporten peker på at begrepet «offentlige oppgaver» ikke nærmere definert i forskriften, og at kompensasjon for den frivillige aktiviteten nektes/innvilges er avhengig av hvordan tilbudene er organisert. Det er derfor ønskelig om statsråden kan redegjøre for når eventuelle endringer kan tre i kraft, og hva hun kan gjøre for å sørge for at de økonomiske konsekvensene ikke blir større dersom arbeidet med justeringer i forskriften ikke er avsluttet før neste runde av søknadsbehandlinger fra disse frivillige organisasjonene.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Formålet med momskompensasjonsordningen er å fremme frivillig aktivitet. Ordningen har derfor avgrensninger mot både virksomhet av privatøkonomisk karakter, virksomhet som kommer næringsinteresser til gode eller offentlige oppgaver til gode. Avgrensningen mot det offentlige fremgår av § 3 e og f, som viser til at det ikke gis kompensasjon til virksomhet som kommer offentlige oppgaver til gode eller til virksomhet hvor det offentlige kan påvirke eller legge føringer for virksomheten. Som representanten selv nevner var det under forrige regjering at forskriften ble justert, slik at det tydeligere fremkom at lovpålagte oppgaver ikke var kompensasjonsberettiget. Det er ikke foretatt noen endringer i forskriften siden justeringen i 2019, som ble foretatt av Solberg regjeringen.
Som representanten også viser til, planlegger regjeringen å sende forslag om mulige justeringer i ordningen på høring sommeren 2024. Regjeringen legger opp til at høringen skal ha tre måneders frist. Det er nødvendig for at organisasjonene skal få tilstrekkelig tid til å diskutere og forankre sine innspill om en ordning som er svært viktig for hele frivillig sektor.
Ett av temaene som vil berøres i høringsnotatet er nettopp avgrensningen mot det offentlige, inkludert begrepet «komme offentlige oppgaver til gode». Jeg ønsker ikke å forskuttere gangen i høringsrunden, annet enn at jeg vil å gå grundig gjennom alle innspillene som måtte komme.
Ordningen har søknadsfrist i september med utbetaling i desember hvert år. Det vil derfor være hverken ønskelig eller mulig å foreta endringer i forskriften med virkning for tildelingene det samme året. Søknadsfristen i 2024 er 2. september, og søkerne må kunne forvente at regelverket ikke endres i løpet av søknadsprosessen.
Det er over 2,4 milliarder kroner som skal fordeles til anslagsvis 23 000 organisasjoner. Jeg regner med at representanten er enig i at vi ikke kan utsette søknadsbehandlingen for alle søkerne. Det vil få store negative konsekvenser for hele frivillig sektor.