Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1889 (2023-2024)
Innlevert: 26.04.2024
Sendt: 26.04.2024
Besvart: 02.05.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): For å sikre om tilliten til utlendingsforvaltningen, vil statsråden ta de nødvendige grep i samsvar med utlendingsforskriftens § 16 om at UNE kan instrueres for å prøve en av sakene til de mye omtalte etiopierne i stornemnd, for å sikre at Norge sin praksis er i samsvar med våre internasjonale forpliktelser?

Begrunnelse

Jeg viser til statsrådens svar på Dokument nr. 15:1706 (2023-2024). NOAS har i mars fått bekreftet at de landspesifikke anbefalingene fortsatt er gjeldende og at det samtidig ble uttrykt bekymring over situasjonen i Oromia. I en epost som NOAS har delt med undertegnede så fremkommer følgende fra UNHCR sitt hovedkontor i Geneve;

"UNHCR considers its 2022 Position on Returns to Ethiopia still valid. UNHCR continues to consider the areas mentioned in the 2022 Position Paper as in a state of conflict / affected by conflict. These are Tigray, Amhara, Afar, Oromia, Benishangul-Gumuz Region and SNNPR.

In terms of the situation in Oromia, the Ethiopian government and the OLA held unsuccessful peace talks in May 2023 and November 2023 and the security situation in the region has reportedly deteriorated after the failure of the second round of peace negotiations".

Sett også i lys av den nasjonale oppmerksomheten utvisningssakene av etiopierne har skapt er det viktig at UNE beholder sin integritet om sine vedtak og at de er i samsvar med både norske lov og forskrift samt våre internasjonale forpliktelser. Det er ikke tvil om at anbefalingene omhandler sikkerhetsituasjonen – se følgende i anbefalingene;

"31: All claims of nationals and former habitual residents of Ethiopia seeking international protection should be processed in fair and efficient procedures in accordance with international and regional refugee law. UNHCR considers that persons fleeing any of the conflict situations in Ethiopia are likely to be in need of international refugee protection in accordance with Article 1(2) of the 1969 OAU Convention.71 In addition, persons fleeing any of the conflicts in Ethiopia may also meet the 1951 Convention criteria for refugee status".

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg har tidligere besvart to skriftlige spørsmål om samme tematikk som representanten nå spør om. Jeg viser til mine svar på spørsmål nr. 1706 fra representanten Tobias Drevland Lund og spørsmål nr. 1746 fra representanten Birgit Oline Kjerstad.
Hvorvidt utlendingsforskriften § 16-4 om behandling i stornemnd kommer til anvendelse i enkeltsaker må vurderes konkret. Det er i utgangspunktet Utlendingsnemnda (UNE) som må vurdere om praksis er i strid med UNHCRs anbefalinger. Dette følger av Hovedinstruks til UNE, fastsatt av Justis- og beredskapsdepartementet med virkning fra 19. desember 2023. UNE skal i henhold til instruksen løpende rapportere til departementet om praksis i strid med UNHCRs landspesifikke anbefalinger om beskyttelse. For at det kan sies å foreligge en praksis, må det være et visst antall vedtak som går i samme retning.
Departementet har på nåværende tidspunkt ikke mottatt orientering fra UNE om foreliggende uoverensstemmelse mellom anbefalinger fra UNHCR om beskyttelse og UNEs praksis i Etiopia-saker. Det er derfor ikke aktuelt for departementet å kreve stornemndbehandling slik situasjonen er nå. Departementet legger til grunn, og har tillit til, at UNE gjør gode vurderinger og overholder rapporteringsplikten.