Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1901 (2023-2024)
Innlevert: 28.04.2024
Sendt: 29.04.2024
Besvart: 06.05.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Hvorfor fremgår det av oppdragsbrevet til Justisdepartementet fra 2017 - sendt til Politidirektoratet, at det kun er politimesteren som skal autorisere de lokalt ansatte i PST, dersom det er slik at kravet om dobbel autorisasjon allerede var innført da brevet ble sendt?

Begrunnelse

Statsråden har flere ganger svart på spørsmål fra Stortinget og uttalt til VG at kravet om dobbel autorisasjon ble innført over tid, fra og med 2017. VG skriver denne uken om et oppdragsbrev fra 2017, hvor det fremgår at det kun var krav om én autorisasjon, https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B0J3P9/mehl-nektet-vg-innsyn-i-oppdragsbrev-paa-grunn-av-rikets-sikkerhet

Videre fremgår det av artikkelen at daværende PST-sjef i brev av 2019 skriver at en autorisasjon fra sjef PST ville stå i fare for ikke å være rettslig bindende: «PST vil med dette igjen understreke at autorisasjonssamtale skal gjennomføres av virksomhetens leder(...). Politimester i Vest er virksomhetens leder.»

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg viser til mine tidligere svar til representanten Thorsvik om dette temaet jf. Stortingets spørsmål nr. 299 og nr. 331 i 2022 og nr. 1444 i 2024, samt svar til representanten Hagen på spørsmål 272 i 2022. I tillegg viser jeg til mitt svar til representanten under Stortingets spørretime 8. februar 2023.

Gjennom de tidligere svarene på skriftlige spørsmål fra representanten har jeg basert på innhentet informasjon fra PST, redegjort for deres praksis for autorisasjon av lokalt ansatte i PST. Som det der fremgår, har distriktsenhetslederne i PST to virksomhetsledere som begge vil autorisere vedkommende for tilgang til skjermingsverdig informasjon innenfor sitt ansvarsområde, nemlig stedlig politimester og Sjef PST. For distriktsenhetslederne gjennomføres det følgelig to autorisasjonssamtaler.

De lokalt ansatte ved PSTs distriktsenheter blir deretter autorisert av sin leder i én autorisasjonssamtale, der både autorisasjonsansvaret til Sjef PST og stedlig politimester omhandles. Avsnittet i brevet representanten viser til omhandler autorisasjon for tilgang til skjermingsverdig informasjon innenfor stedlig politimesters ansvarsområde.

For en mer inngående beskrivelse av praksisen for autorisasjon viser jeg til PSTs redegjørelse av 11. november 2022, som var vedlagt mitt svar til Stortinget på skriftlig spørsmål nr. 331 i 2022.