Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1935 (2023-2024) Innlevert: 30.04.2024 Sendt: 02.05.2024 Besvart: 10.05.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Rasmus Hansson (MDG): Togstrekningen Oslo-Moss har potensial for høyere hastigheter enn i dag, hvor stykkevis planlegging og utbygging har medført forskjellig topphastighet i et spenn fra 130-250 km/t som gjør at togtiden blir lengre enn den hadde trengt å være.Hva gjør regjeringen for å likestille hastigheten på hele strekningen og kan regjeringen gi svar på når en slik utbedring kan være gjennomført om man kommer i gang i 2025?
Jon-Ivar Nygård: Det er riktig at strekningen mellom Oslo og Moss har delstrekninger med ulike tillatt hastighet. Det er imidlertid ikke et mål at hele strekningen skal ha lik hastighet, men at infrastrukturen forbedres der dette gir størst nytte. Mellom Oslo og Moss har staten eksempelvis investert om lag 37 mrd. kroner i ny Follobane som åpnet i 2022. I tillegg pågår nå en omfattende og komplisert utbygging av dobbeltspor mellom Sandbukta – Moss – Såstad. Den siste strekningen fra Sandbukta til Moss, og stasjonsområdet i Moss, har eldre infrastruktur med enkeltsporet drift og lavere hastighet. Enkeltsporet strekning medfører store begrensninger i infrastrukturkapasitet, og venting på kryssing medfører økt kjøretid for togene. Dette forbedres når nytt prosjekt står ferdig.