Aleksander Stokkebø (H): I den utrekning det er mulig ber jeg om en oversikt over volumet av utenlandske kjøretøy som kjører gjennom Ryfast, samt hvor mange av disse - i kroner og prosent - som (årlig, siden åpning av prosjektet) ikke betaler, gjerne fordelt på land. Jeg ber også om status på dialogen med Liechtenstein.
Hvilken dato ble regjeringen kjent med deres konstitusjonelle forbehold mot EETS-direktivet, hva er deres begrunnelse, og hvilken dato tok samferdselsministeren kontakt med sin kollega i Liechtenstein for å løse situasjonen?
Begrunnelse
Ryfast er et fantastisk prosjekt. Det er ingeniørkunst i ypperste klasse, som bidrar til å bygge sammen Rogaland.
Utfordringen er at prosjektet, som følge av lave statlige bidrag, har landets dyreste bompenger. Dette rammer både pendlere og andre innbyggere.
Skal vi få ned prisene for folk er det viktig at alle bilene som kjører gjennom bidrar, uavhengig av i hvilket land bilen er registrert.
Jeg viser i den sammenheng til spørsmål stilt av min kollega Irene Heng Lauvsnes, som er ordfører i Strand. Dokument nr. 15:1611 (2023-2024). Samferdselsministeren opplyste der at han ville sende brev til Liechtenstein for å understreke viktigheten av at EETS-direktivet kommer på plass. Jeg regner med at dette nå er gjort.
Jeg stiller spørsmålet for å få en status på dette viktige arbeidet.