Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1987 (2023-2024)
Innlevert: 06.05.2024
Sendt: 07.05.2024
Besvart: 16.05.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Er antall internreisende i Vestfold nord/sør for Tønsberg slik Vy oppgir, og ikke to prosent slik statsråden informerer om?

Begrunnelse

I sitt svar til meg den 23. mars på spørsmål om statsråden har til hensikt å dele Vestfold i to, oppgir statsråden at "Det er per i dag en svært liten andel av de reisende langs Vestfoldbanen (om lag to prosent) som reiser mellom stasjonene i nordre Vestfold og stasjonene sør for Tønsberg."

Tall fra VY sier at tre prosent av de reisende til/fra Sande stasjon reiser til/fra en stasjon sør for Tønsberg. Den samme oversikten sier at tre prosent av de reisende til/fra Holmestrand skal til/fra en stasjon sør for Tønsberg, og tilsvarende to prosent av passasjerene til/fra Skoppum. Dette utgjør åtte prosent av de reisende, og ikke to prosent, som statsråden viser til.

Det er derfor grunn til å spørre om tallet fra statsråden er riktig.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Andelen på åtte pst. som representanten viser til i sitt spørsmål er begrenset til reisende til eller fra stasjonene Skoppum, Holmestrand og Sande, og som skal til eller kommer fra stasjoner sør for Tønsberg. Dette sier ikke noe om hvordan reiser fra stasjoner i resten av Vestfold og Grenland fordeler seg. De to prosentene jeg viser til er reisende mellom stasjoner sør og nord i Vestfold som andel av reiser fra alle stasjoner langs Vestfoldbanen. Jeg vektlegger effektene for hele regionen og dermed hvilke tilbudsforbedringer som gir størst nytte for flest reisende, når det gjelder utviklingen av togtilbudet.

Nytt rutetilbud på Vestfoldbanen skal etter planen tas i bruk fra desember 2025. Det vil gi et langt bedre togtilbud for det store flertallet som tar tog fra Vestfold:

Flere avganger: Tønsberg firedobler avgangsfrekvensen mot Oslo i grunnrute, mens reisende fra Horten, Holmestrand og Sande får dobbelt så mange avganger hele døgnet.
Redusert reisetid: Reisende fra Tønsberg og stasjoner lenger sør får om lag ett kvarter kortere reisetid til Oslo-området.
Bedre punktlighet: Ny infrastruktur med dobbeltspor gir større kapasitet og fleksibilitet i infrastrukturen. Tre av avgangene som starter i Tønsberg har større sannsynlighet for å være i rute sammenlignet med avgangene som går på enkeltspor fra Skien. Dette vil gi bedre punktlighet for togene og økt forutsigbarhet for de reisende.
Bedre plass: Flere avganger vil gi en jevnere fordeling av de reisende. Reisende fra Tønsberg og nord i Vestfold vil få bedre plass siden avgangene starter i Tønsberg. Dette muliggjør arbeid om bord på toget.

Nytt rutetilbud vil ikke medføre at Vestfold blir «delt i to». En linjefordeling med regionavganger som stopper på alle stasjoner og regionekspressavganger som stopper på utvalgte stasjoner benyttes til sammenligning på Østfoldbanen. Reisende fra eksempelvis Ås stasjon til Halden må derfor bytte tog i Moss. Vestfold vil fremdeles være et samlet bo- og arbeidsmarked også etter at nytt rutetilbud blir innført.