Terje Halleland (FrP): Om målet med regjeringens klimapolitikk er å få ned klimagassutslippene, hvorfor prioriteres ikke områder i anleggssektoren som ville gitt de største utslippskuttene og burde ikke dette gjenspeiles i krav som utformes for bransjen?
Begrunnelse
Basert på analyser gjort av Statens vegvesen anslås det at i gjennomsnitt mellom 70-80 % av de totale utslippene fra utbygging av veianlegg er indirekte utslipp. De resterende 20-30 % er direkte utslipp. Direkte utslipp i anleggsbransjen er utslipp fra maskinene. Likevel er det offentlige kun opptatt av å stille krav om bruk av el-maskiner i offentlige prosjekter. Det oppleves som i strid med målet når 70-80 pst. av utslippene ikke prioriteres.
DFØ sin veileder for klima- og miljøkriterier snakker kun om direkte utslipp fra maskiner og lastebiler, også når kriteriet handler om ombruk av masser, der man ikke tenker over indirekte utslipp i hele kjeden. Det betyr at offentlige byggherrer kun kommer med krav og tiltak på de utslipp som er minst og som er svært dyre å gjennomføre.
En el-maskin koster tre ganger prisen av en konvensjonell maskin.