Terje Halleland (FrP): Hvordan vurdere statsråden at en delt utbygging av Smiene-Harestad vil ha betydning for natur, nedbygging matjord og økte klimagassutslipp?
Begrunnelse
Smiene Harestad er et vegprosjekt på E39 som ligger i forlengelsen av Rogfast som skal åpnes for vegtrafikk i 2033. Det er kommet bekymringer for at regjeringens forslag til NTP ikke vil kunne ferdigstille Smiene Harestad samtidig som Rogfast åpner. Politisk ledelse i samferdselsdepartementet har fremholdt at det viktigste er at Harestad-krysset står ferdig til Rogfast-åpningen. Ved å velge en slik løsning som innebærer en delt utbygging som skissert fra regjeringen, vil dette få konsekvenser for miljøregnskap, arealregnskap og økte kostnader. Det vil kreve mellomlagring av masse og medføre unødvendig nedbygging av matjord. Dette er gjerne den beste matjorden som finnes i landet. Det er gjort overslag som viser at det vil kreve 45 000 vogntoglass med masser om prosjektene ikke bygges samlet.