Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Det kan synes som intensjonen fra statsråden er at lovendringen ikke skal gjelde alle maritime tjenester, kun noen.
Kan statsråden avklare hvilke arbeidstakere om bord på skip, hvilke skip den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann vil gjelde, og det hadde vært nyttig om statsråden kunne gi en uttømmende liste over hvilke stillingstitler – eventuelt hvilke oppgaver utført av arbeidstakere – som omfattes av loven, og hvilke fartøy og tjenester levert av disse som også omfattes?
Begrunnelse
Regjeringen har sendt ut et høringsforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann, «endringer i allmenngjøringsloven og sektorlovgivning med hensyn til skipsfart». I forslaget er det derimot noen uklarheter, særlig i delen som omhandler endringer i sektorlovgivningen. I skip som opererer i petroleumsnæringen, og de fremtidige næringene på sokkelen, kommer det ikke klart frem hvilke skip og hvilke arbeidstakere loven vil gjelde, da høringsnotatet er noe uklart slik jeg leser det.
I høringsnotatet på side 58 står det følgende:
«I maritime tjenester legges videre at det dreier seg om arbeidstakere om bord på skip som utfører aktiviteter med overveiende maritimt innslag, og for eksempel ikke industripersonell som deltar i petroleumsvirksomhet.»
I teksten er det uklart om det er arbeidstakere og/eller skip som menes. Dette blir særlig gjeldende når man i samme setning avgrenser lovforslaget opp mot industripersonell. Det hadde derfor vært nyttig om statsråden avklarte hvilke arbeidstakere lovforslaget gjelder, gjerne gjennom en uttømmende liste. Eksempelvis om det gjelder dekksoffiserer, maskinoffiserer og matroser, men ikke forpleiningspersonell, kokker, riggere og andre administrativt ansatte om bord på fartøyet. Slik det står nå kan det tolkes som om det bare gjelder mannskap som jobber med maritime oppgaver, som for øvrig er en uklar definisjon.
Videre er det uklarheter i selve lovteksten om hvilke fartøy loven vil gjelde. I lovforslaget står det følgende:
«Kongen kan gi forskrift om at rettighetshaver skal sørge for at ansatte på skip som leverer maritime tjenester til petroleumsvirksomhet skal ha lønnsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av landsomfattende tariffavtaler for skipsfart.»
Her er det uklart hva som konstituerer en «leveranse» av en maritim tjeneste. Særlig om man leser høringsnotatets side 14:
«Virksomheten på sokkelen er avhengig av en rekke maritime tjenester; fra konstruksjon og vedlikehold, levering av forsyninger og utstyr, beredskap og ankerhåndtering, samt transport av petroleum som utvinnes.»
Her kan det sås tvil om hvilke av disse operasjonene som er en leveranse av en maritim tjeneste, og hvilke andre eventuelle operasjoner som vil bli omfattet.