Tobias Drevland Lund (R): I regjeringsplattformen står det at regjeringen vil: «Kraftig redusere statlige virksomheters kjøp av tjenester fra kommunikasjonsbransjen. Utover informasjons- og holdningskampanjer skal slike tjenester som hovedregel ikke benyttes.»
Hva tenker statsråden om at hans eget departement økte utgiftene til PR-byråer, kommunikasjon og konsulenter med 27 prosent i fjor, hva er årsakene til dette, og hvilke tiltak planlegger statsråden å sette inn i sitt eget departement for å oppfylle denne delen av regjeringsplattformen?
Begrunnelse
Av Aftenposten 22. mai fremgår det at finansdepartementet økte sine utgifter til PR og konsulenter kraftig i 2023. Ifølge avisen var økningen på 12 millioner kroner, som tilsvarer en økning på hele 27 prosent på bare ett år. De fleste andre departementer, foruten Forsvarsdepartementet, hadde derimot en reduksjon.
Finansministeren redegjør i Aftenpostens artikkel kortfattet for årsakene til økningen, men sier ingenting om hvilke tiltak han setter inn for å snu utviklingen og slik oppfylle sin egen regjeringsplattform.
Rødt deler regjeringens ønske om å redusere pengebruken på dette feltet. Ikke bare i departementene, men i hele offentlig sektor. For å få til det, er det nødvendig at regjeringen og spesielt finansministeren nettopp går foran med et godt eksempel.